Sunday, May 7, 2017

Tips Gangguan Berulang

   
             
       
         
PENGURUSAN BULU KETIAK DAN BULU KEMALUAN YANG TIDAK TERURUS.
الْفِطْرَةُ خَمْسٌ: الاِخْتِتَانُ وَالاِسْتِحْدَادُ وَقَصُّ الشَّارِبِ وَتَقْلِيمُ الأَظْفَارِ وَنَتْفُ الإِبْط
“Fitroh itu ada lima: khitan, istihdad (cukur bulu kemaluan), menipiskan misai, memotong kuku, dan mencabut bulu ketiak.” (HR. Al-Bukhori dan Muslim) (1).
-Andai bulu yang perlu di
cukur dan dicabut itu dibela, seperti itulah kita membela makhluk tersebut pada tubuh kita, biarpun membuat rawatan beribu-ribu kali.
وَقَّتَ لَنَا رَسُولُ اللَّهِ فِي قَصِّ الشَّارِبِ وَتَقْلِيمِ الْأَظْفَارِ وَحَلْقِ الْعَانَةِ وَنَتْفِ الإِبْطِ أَنْ لاَ نَتْرُكَ أَكْثَرَ مِنْ أَرْبَعِينَ يَوْمًا
“Rasulullah SAW memberikan waktu kepada kami untuk menipiskan misai, memotong kuku, mencukur bulu kemaluan, dan mencabut bulu ketiak, agar tidak membiarkannya lebih dari empat puluh hari.” (HR. Muslim no. 258 dan An-Nasa’i no. 14).
2) PENGURUSAN PAD PERIOD ATAU HAID YANG TIDAK SEMPURNA
- Pad atau kain haid dibuang merata, serta tempat keluar darah haid tidak dibasuh bersih sebelum menukarkannya dengan pad yang lain. Pesankan pada anak-anak dara juga ibu-ibu anak dara.
3) MANDI WAJIB YANG TIDAK SEMPURNA
-Ini yang rata-rata orang ambil ringan. Belajar, belajar, belajar...        
4) Mandi dengan kain basahan, dielakkan pakai kulit semata-mata. Selesai mandi, kain tersebut, disebat-sebat perlahan ke tubuh, dalam hati mengucapkan Taawudz, sambil berdoa, Ya ALLAH, gugurkanlah segala anasir-anasir yang menghalang ibadahmu kepadamu( dalam hati)
Maka, hal inilah yang perlu diambil kira baik bagi perawat atau pesakit dalam menangani masalah gangguan tegar.
Adalah tugas perawat hanya mendoakan sahaja, sebaik-baik merawat adalah pesakit itu sendiri, iaitu kebersihan zahir juga kebersihan bathin.



No comments:

Post a Comment