Friday, May 12, 2017

Terapi Warna dalam Islam


Terapi warna dalam bahasa perubatan, terapi ini digelar ‘Cromotheraphy’. Manakala di dalam Perubatan Islam ianya dipanggil 'Atthibul Hayat'.

Di dalam sistem ini, warna yang berbagai itu memainkan peranan sebagai ikhtiar kepada meredakan atau menyembuhkan penyakit.

Secara ringkasnya untuk keterangan di sini, warna-warna ini samada dipakai dalam bentuk pakaian atau sebagai pemandangan di tempat tinggal atau menjemurkan air di dalam botol yang diwarnakan dengan warna tertentu dan disaluti dengan kertas plastik berwarna di tengah cahaya matahari untuk tujuan sinergi cahaya. Ianya dibiarkan antara 2-3 jam. Kemudian air ini diminum 2-3 kali sehari oleh pesakit.

Secara ringkasnya, berikut adalah beberapa khasiat warna kepada penyakit tertentu, BiiznILLAH:


HIJAU : Bertindak ke atas selaput lendir di dalam keseluruhan sistem badan terutamanya usus. Oleh itu, sangat berguna untuk cirit-birit, penyakit kulit dan lain-lain. InsyaALLAH.


KUNING : Semua jenis penyakit di hati seperti sirosis, sakit kuning, sembelit yang berpunca dari gangguan fungsi hati. InsyaALLAH.


BIRU : Semua penyakit di bahagian kerongkong seperti Tosilitis, Streptococcal pharyngitis (sakit tekak streptokokus), batuk yang kronik, susah menelan, sakit dalam tekak dan lain-lain. InsyaALLAH.


UNGU : Berguna kepada masalah saraf dan kesakitan bahagian saraf, Sciatica(sakit saraf) dan lain-lain. InsyaALLAH.


MERAH : Rheumatism, Arthritis, Masalah Penglihatan, masalah saraf dan masalah cirit birit kronik. InsyaALLAH.


Mari kita sama-sama martabatkan KEDUDUKAN SEBENAR Perubatan Islam di kalangan Masyarakat ISLAM Khususnya.


* TERAPI WARNA ini amat sesuai untuk mereka yang punyai masalah KEJIWAAN, KEMURUNGAN, MENTAL dan seangkatan dengannya


Banyak fakta menarik tentang warna yang perlu kita tahu di antaranya:


1.warna dalam bahasa arab adalah "laun" dan "Alwaan"yang bermaksud warna-warna.ia disebut sebanyak 7 kali di dalam Al-quran.untuk rujukkan surah An nahl ayat 13 dan 69,surah Ar rum ayat 22,surah Fathir sebanyak 2 kali dalam ayat 27 dan 28 serta surah Az zumar ayat 21.ia mengambarkan betapa warna amat penting dalam kehidupan manusia.
2.warna bertindak sebagai penghantar isyarat dalam bentuk getaran.dan sebagai manusia setiap getaran yang di terima memberikan rasa teruja dan tenang.maknanya setiap warna mempunyai sifat panas dan sejuk untuk emosi.
3.warna boleh membongkar rahsia personaliti seseorang manusia yang tidak dapat di tafsirkan secara mata kasar.
4.setiap warna mewakili aura yang berbeza...sebagaimana bumi di lindungi dengan 7 lapisan langit,tubuh manusia juga sepatutnya di lindungi oleh 7 lapisan aura dan semuanya berkaitan dengan warna.


                                                               

No comments:

Post a Comment