Thursday, July 9, 2015

Aromaterapi BERKESAN membantu mengurangkan masalah TEKANAN MENTAL dan KEMURUNGAN


Ketahui bagaimana Aromaterapi BERKESAN membantu mengurangkan masalah TEKANAN MENTAL dan KEMURUNGAN ini dari terus meningkat.
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,
Pakar Psikologi dari Pusat Perubatan Universiti Malaya, Dr Muhammad Muhsin Ahmad Zahari berkata, jika melihat kepada laporan Kajian Kesihatan Kebangsaan dan Morbiditi Ketiga pada 2006, 11 peratus rakyat Malaysia mengalami masalah mental.

“Ini bermakna kira-kira 2.6 juta daripada keseluruhan penduduk mengalami gangguan berkaitan psikologi dan jumlah ini agak ketara,” katanya yang juga merupakan Pensyarah Kanan Universiti Malaya dalam bidang ini.

Dr. Muhsin menasihatkan mereka yang mempunyai simptom gangguan mental agar mendapatkan rawatan awal supaya masalah tidak berlanjutan.

“Kebanyakan pesakit di Malaysia bertemu pakar selepas 24 bulan mengalami masalah. Berbanding di Amerika Syarikat, jika mereka tidak boleh tidur dalam masa tiga hari sahaja mereka terus bertemu doktor untuk mendapatkan nasihat,” katanya.

Dalam pada menjalani rawatan Dr. Muhsin menekankan pesakit perlu mengambil ubat seperti antipsikotik dan antidepression yang telah diberi doktor untuk membantu penyembuhan.


Adakah anda pernah mengalami masalah TEKANAN atau STRESS?
Bagaimana untuk mengetahui adakah anda sedang tertekan atau tidak ?

Tinjauan Kesihatan Mobiliti dan Kesihatan 2011 menunjukkan 12 peratus rakyat Malaysia berusia antara 18 dan 60 tahun berhadapan pelbagai jenis penyakit mental. Statistik ini amat menakutkan iaitu satu angka yang tinggi kerana menunjukkanseorang daripada enam (1:6) rakyat negara ini adalah pesakit mental.
Pastikan anda dan keluarga SIHAT DAN BEBAS dari statistik di atas!
Apakah maksud Aromaterapi ?
Istilah aromaterapi sebenarnya terdiri daripada dua perkataan yang membawa maksud yang amat besar. Perkataan Aroma adalah membawa maksud Bauan atau haruman, manakala Terapi adalah membawa maksud rawatan. Aromaterapi merupakan perawatan menggunakan bauan atau haruman semulajadi. Aromaterapi itu sendiri adalah terapi yang menggunakan pati mianyak bunga-bungaan dan tumbuhan untun membantu memperbaiki kesihatan, membangkitkan semangat, membangkitkan keghairahan, menenangkan jiwa dan merangsang proses penyembuhan.
Bagaimanakah Aromaterapi Berfungsi ?
Menurut Dr. Alan Huck (Pakar Neurology Psikiatri dari pusat penelitian deria dan rasa di Chicago), bau mempunyai pengaruh secara langsung terhadap otak manusi. Di dapati bahawa hidung kita berkemampuan untuk menangkap lebih daripada 100000 bau yang terdapat dipersekitaran kita. Ia berlaku tanpa kita sedari.

Bauan tersebut akan mempengaruhibahagian otak yang berkaitan dengan mood (suasana), emosi, ingatan dan pembelajaran. Misalnya, dengan menghirup aroma Lavender, ia akan meningkatkan gelombang-gelombang alfa di dalam otak dan gelombang inilah yang akan membantu kita untuk berasa releks dan tenang.
Teori Bagaimana Aromaterapi Berfungsi
i- Minyak diserap melalui kulit dan dialirkan melalui darah. Pengaliran darah ke seluruh tubuh akan memberi kesan kepada organ-organ tertentu ataupun fungsi badan. Pakar-pakar terapi menyatakan bahawa terdapat banyak minyak pati yang mempunyai satu kesan anti-radang, yang boleh membantu menyembuhkan penyakit artritis dan kesakitan otot. Minyak lain boleh membantu dengan masalah pernafasan atau menghalang atau menghalau jangkitan dengan membantu meningkatkan sistem imun anda.

ii- Berkaitan dengan dengan deria bau anda. Apabila menghidu sesuatu bau, bau tersebut akan terus berhubung dengan otak. Makanan, bunga-bunga, wangian dan tananam membebaskan molekul-molekul kecil kepada udara dan merangsang sel-sel saraf bau anda (olfaktori). Sel-sel itu menghantar satu pesanan untuk otak anda untuk menafsirkan bau tersebut. Kemudian, bau tersebut akan bertindak balas di dalam badan secara fizikal dan emosi. Contohnya, bau boleh mengubah kadar penafasan dan membuat anda berasa tenang atau teruja. Oleh kerana minyak pati boleh merangsang deria hidu anda, jadi ini adalah salah satu proses yang penting dalam aromaterapi.
Sejak kebelakangan ini, masyarakat kita dikejutkan dengan pelbagai kes bunuh diri dan cubaan membunuh diri. Lebih memeranjatkan lagi apabila ada dari golongan profesional seperti doktor dan peguam yang mengambil keputusan untuk bunuh diri dan ramai dari kita tidak faham mengapa keputusan itu diambil.
Kajian juga membuktikan bahawa TEKANAN sering kali dialami oleh ramai wanita sama ada pelajar, suri rumah atau wanita bekerjaya. Bebanan di tempat kerja yang tiada kesudahan menyebabkan mereka mudah sakit kepala, badan terasa lesu dan cepat marah.
Saban hari mereka bekerja hingga kadang kala melebihi 12 jam daripada waktu bekerja dan tentunya membuatkan tubuh badan letih serta lemah. Lebih merumitkan lagi sikap kita sendiri yang tidak mengambil berat faktor senaman. 

berbagai sumber.

1 comment: