Pandangan Umum
Ilmu perdukunan atau perbomohan sangat berkembang pesat tetapi sukar untuk mendapat tempat di pesada masyarakat Malaysia. Ini kerana tidak ada kaedah pelajaran dan pembelajaran khusus untuk mendapat satu standard yang boleh diiktirafkan.. Profesi ini banyak juga menimbulkan masaalah penipuan, gejala jenayah lain saperti penyalahguna dadah, samun, kelakuan sumbang dan sebagainya yang menyebabkan pandangan yang tidak baik kepada pengamalnya.
Tidak dinafikan, ramai orang tertentu mempercayai kebolehan dukun, bomoh atau pengamal ilmu alternative ini. yang amalan mereka mengikuti syariat Islam. Ini terbukti kerana ada di antara pengamal-pengamal perubatan alternative ini berjaya memulihkan berbagai penyakit, yang mana pada peringkat awalnya tidak berjaya ditangani dengan kaedah perubatan moden. Pengamal perubatan ilmu Islam yang ikhlas memberi khidmat, berusaha menaikkan mertabat pengamal perubatan saperti ini. Mereka boleh dikatakan berjaya sebab mereka berpegang kuat kepada prinsip, etika dan nilai perubatan itu sendiri yang mereka telah pelajari dari ulama-ulama dan guru-guru mereka yang tidak kurang hebat dan berwibawa. Mereka ini juga berpegang kuat kepada syariat Islam yang menjadi teras didalam semua amalan perubatan mereka.
Pengamal saperti ini harus mencari jalan untuk meningkatkan lagi nilai dan martabat profesi mereka seperti yang telah dijayakan oleh Darul syifa dan sebagainya.
Kebolehan yang UNIK!
Penyakit terbahagi kepada tiga bahagian tertentu dari pandangan kaca mata perubatan Islam - Zahir (physical), Fikiran (mental) dan Ruhani (spiritual). Masaalah zahir dan fikiran lazimnya mudah diubati dengan kaedah moden yang kita tahu canggih sekarang ini. Tetapi ada juga sebilangan masalah dan penyakit tertentu menimbulkan keganjilan dimana pakar perubatan tidak dapat mengesan sebab-musabab punca penyakit-penyakit tersebut. Rawatan pakar yang diberi tidak menunjuk sedikit perubahan dan gagal walaupun sekian lama diawasi secara rapi. Masalah rohani pula yang selalu dihubung kait sebagai masalah mental, sangat asing bagi pakar phyciatri dan physcologi untuk menerima hakikat ujudnya permasalahan ini dari cetusan ganguan jin. Malah mereka sukar mempercayai bahawa kaedah ilmu perubatan Islam ada jawapan dan ubatnya.
Amalan ilmu perubatan Islam di dalam masyarakat kita telah banyak membuktikan kejayaan dibidang penyembuhan 'penyakit ganjil' yang kita harus bangga kebolehan mereka dan keberkesanannya. InshaAllah. Tetapi tidak banyak pengiktirafan dan penghargaan yang setimpal dari masyarakat umum.
Etika, Keterampilan dan Amalan Pengamal Ilmu 'Pengobatan' Islam
Kita harus juga ingat, yang merosakkan ilmu perubatan Islam adalah pengamal-pengamal itu sendiri. Kerana sesetengahnya tidak mampu meletak nilai dan mertabat dalam pengamalan ilmu-ilmu mereka. Kesalahan besar mereka adalah:
1. Tidak ada keterampilan sebagai pengamal yang harus dihormati dan disegani saperti profesi lain dari segi keperibadian, pakaian dan image yang bersesuaian
2. Mempraktikkan amalan mereka di tempat yang tidak sesuai saperti di kaki-lima dan lorong-lorong sempit.
3. Tidak beretika dan beramanah
4. Tidak faham untuk meletak NILAI kebolehan amalan perubatan mereka pada tahap yang mendapat penghormatan dan pengiktirafan
5. Tidak memahami bahawa segala ILMU yang ada di langit dan bumi adalah milik mutlak Allah SWT (sama ada ianya ilmu duniawi atau ilmu akhirat)
Maka dengan sifat-sifat pengamal sebegini, TIDAK ada memberi keBERKATan dari apa yang diamal mereka sampai bila bila pun dan Iblis akan mencampu-aduk dakyah syaitan didalam amalan mereka akhirnya.
Kenapa meletak NILAI, bukannya HARGA
Kita ingin melihat sumbangan pengamal ilmu perubatan Islam sebagai satu profesi saperti profesi lain. Di sini timbul pendapat dan kepercayaan TUA bahawa:
1. Seseorang yang mengamal ilmu pengobatan secara Islam, yang mengunakan kaedah Al-Quran dan membaca kalimah suci Allah SWT tidak harus memerima upahan atau bayaran atas kebolehan dan usaha mereka ini, walaupun mereka berjaya menyembuh seeorang pesakit itu.
2. Ilmu Allah SWT tidak boleh dijualbeli - berkhidmat semata kerana Allah SWT!
Maka tidak hairanlah kita tidak berjaya memertabatkan ilmu perubatan Islam pada tahap profesi yang dihormati kerana pandangan dan penilaian rendah saperti ini. Tidak hairanlah juga pengamal ilmu perubatan Islam hidup ala-kadar dan tersisih di kaki-lima dan lorong sempit. Soal kekuatan ekonomi dan kebajikan mereka sendiri tidak diperkukuhkan dengan pendapatan yang setimpal dengan jaya-usaha dan khidmat yang mereka berikan kepada pesakit yang memerlukam khidmat itu.
Apa bezanya Ilmu Amali Perubatan Islam dengam ilmu duniawi lain yang memanfaatkan kalau diguna cara betul dan bersyariat seperti ilmu kimia, hisab, perubatan dan kedoktoran, sains dan computer, bilogi, kejuteraan ...banyak lagi ???.... yang manusia menuntut penemuannya dan pemilikannya diatas nama mereka sendiri oleh orang barat dan timur ? Hakikatnya, kesemua ilmu-ilmu ini milik mutlak Allah SWT. Ilmu ini dihidayahkan atau diilhamkan kepada makhlukNya bernama manusia (dan sesiapa sahaja yang sangup berusaha keras dengan akal) untuk mencari dan menimba khazanah ilmuNya Allah SWT disepanjang masa dari zaman datuk-nenek kita nabi Adam AS dan Hawa AS. Mengapa kita sanggup membayar ribuan ringgit kepada pakar sakit jiwa atau pakar jantung untuk rawatan dan penyembuhan penyakit kita? Dari manakah asal ilmu-ilmu sains, perubatan, teknologi dan kejuruteraan itu kalau tidak dari empunyaNya yang mutlak Allah SWT jua ? Kenapa kita lupa untuk mengiktirafkan secara sedar bahawa setiap dan apa saja ilmu itu dibawah langit ini adalah dari Allah SWT? Masih ramai orang Islam sendiri tidak sedar dan faham hakikat ini. Nauuzubillah! Kami ulangi - Fahamilah dan Sedarlah bahawa setiap ilmu yang ada di muka bumi ini yang manusia memanfaatkan dengan izinNya adalah milik Allah SWT.
Maka amalan ilmu Perubatan Islam - perdukunan, perbomohan dan sebagainya, harus dimartabatkan serupa.
Tidak dinafikan, ramai orang tertentu mempercayai kebolehan dukun, bomoh atau pengamal ilmu alternative ini. yang amalan mereka mengikuti syariat Islam. Ini terbukti kerana ada di antara pengamal-pengamal perubatan alternative ini berjaya memulihkan berbagai penyakit, yang mana pada peringkat awalnya tidak berjaya ditangani dengan kaedah perubatan moden. Pengamal perubatan ilmu Islam yang ikhlas memberi khidmat, berusaha menaikkan mertabat pengamal perubatan saperti ini. Mereka boleh dikatakan berjaya sebab mereka berpegang kuat kepada prinsip, etika dan nilai perubatan itu sendiri yang mereka telah pelajari dari ulama-ulama dan guru-guru mereka yang tidak kurang hebat dan berwibawa. Mereka ini juga berpegang kuat kepada syariat Islam yang menjadi teras didalam semua amalan perubatan mereka.
Pengamal saperti ini harus mencari jalan untuk meningkatkan lagi nilai dan martabat profesi mereka seperti yang telah dijayakan oleh Darul syifa dan sebagainya.
Kebolehan yang UNIK!
Penyakit terbahagi kepada tiga bahagian tertentu dari pandangan kaca mata perubatan Islam - Zahir (physical), Fikiran (mental) dan Ruhani (spiritual). Masaalah zahir dan fikiran lazimnya mudah diubati dengan kaedah moden yang kita tahu canggih sekarang ini. Tetapi ada juga sebilangan masalah dan penyakit tertentu menimbulkan keganjilan dimana pakar perubatan tidak dapat mengesan sebab-musabab punca penyakit-penyakit tersebut. Rawatan pakar yang diberi tidak menunjuk sedikit perubahan dan gagal walaupun sekian lama diawasi secara rapi. Masalah rohani pula yang selalu dihubung kait sebagai masalah mental, sangat asing bagi pakar phyciatri dan physcologi untuk menerima hakikat ujudnya permasalahan ini dari cetusan ganguan jin. Malah mereka sukar mempercayai bahawa kaedah ilmu perubatan Islam ada jawapan dan ubatnya.
Amalan ilmu perubatan Islam di dalam masyarakat kita telah banyak membuktikan kejayaan dibidang penyembuhan 'penyakit ganjil' yang kita harus bangga kebolehan mereka dan keberkesanannya. InshaAllah. Tetapi tidak banyak pengiktirafan dan penghargaan yang setimpal dari masyarakat umum.
Etika, Keterampilan dan Amalan Pengamal Ilmu 'Pengobatan' Islam
Kita harus juga ingat, yang merosakkan ilmu perubatan Islam adalah pengamal-pengamal itu sendiri. Kerana sesetengahnya tidak mampu meletak nilai dan mertabat dalam pengamalan ilmu-ilmu mereka. Kesalahan besar mereka adalah:
1. Tidak ada keterampilan sebagai pengamal yang harus dihormati dan disegani saperti profesi lain dari segi keperibadian, pakaian dan image yang bersesuaian
2. Mempraktikkan amalan mereka di tempat yang tidak sesuai saperti di kaki-lima dan lorong-lorong sempit.
3. Tidak beretika dan beramanah
4. Tidak faham untuk meletak NILAI kebolehan amalan perubatan mereka pada tahap yang mendapat penghormatan dan pengiktirafan
5. Tidak memahami bahawa segala ILMU yang ada di langit dan bumi adalah milik mutlak Allah SWT (sama ada ianya ilmu duniawi atau ilmu akhirat)
Maka dengan sifat-sifat pengamal sebegini, TIDAK ada memberi keBERKATan dari apa yang diamal mereka sampai bila bila pun dan Iblis akan mencampu-aduk dakyah syaitan didalam amalan mereka akhirnya.
Kenapa meletak NILAI, bukannya HARGA
Kita ingin melihat sumbangan pengamal ilmu perubatan Islam sebagai satu profesi saperti profesi lain. Di sini timbul pendapat dan kepercayaan TUA bahawa:
1. Seseorang yang mengamal ilmu pengobatan secara Islam, yang mengunakan kaedah Al-Quran dan membaca kalimah suci Allah SWT tidak harus memerima upahan atau bayaran atas kebolehan dan usaha mereka ini, walaupun mereka berjaya menyembuh seeorang pesakit itu.
2. Ilmu Allah SWT tidak boleh dijualbeli - berkhidmat semata kerana Allah SWT!
Maka tidak hairanlah kita tidak berjaya memertabatkan ilmu perubatan Islam pada tahap profesi yang dihormati kerana pandangan dan penilaian rendah saperti ini. Tidak hairanlah juga pengamal ilmu perubatan Islam hidup ala-kadar dan tersisih di kaki-lima dan lorong sempit. Soal kekuatan ekonomi dan kebajikan mereka sendiri tidak diperkukuhkan dengan pendapatan yang setimpal dengan jaya-usaha dan khidmat yang mereka berikan kepada pesakit yang memerlukam khidmat itu.
Apa bezanya Ilmu Amali Perubatan Islam dengam ilmu duniawi lain yang memanfaatkan kalau diguna cara betul dan bersyariat seperti ilmu kimia, hisab, perubatan dan kedoktoran, sains dan computer, bilogi, kejuteraan ...banyak lagi ???.... yang manusia menuntut penemuannya dan pemilikannya diatas nama mereka sendiri oleh orang barat dan timur ? Hakikatnya, kesemua ilmu-ilmu ini milik mutlak Allah SWT. Ilmu ini dihidayahkan atau diilhamkan kepada makhlukNya bernama manusia (dan sesiapa sahaja yang sangup berusaha keras dengan akal) untuk mencari dan menimba khazanah ilmuNya Allah SWT disepanjang masa dari zaman datuk-nenek kita nabi Adam AS dan Hawa AS. Mengapa kita sanggup membayar ribuan ringgit kepada pakar sakit jiwa atau pakar jantung untuk rawatan dan penyembuhan penyakit kita? Dari manakah asal ilmu-ilmu sains, perubatan, teknologi dan kejuruteraan itu kalau tidak dari empunyaNya yang mutlak Allah SWT jua ? Kenapa kita lupa untuk mengiktirafkan secara sedar bahawa setiap dan apa saja ilmu itu dibawah langit ini adalah dari Allah SWT? Masih ramai orang Islam sendiri tidak sedar dan faham hakikat ini. Nauuzubillah! Kami ulangi - Fahamilah dan Sedarlah bahawa setiap ilmu yang ada di muka bumi ini yang manusia memanfaatkan dengan izinNya adalah milik Allah SWT.
Maka amalan ilmu Perubatan Islam - perdukunan, perbomohan dan sebagainya, harus dimartabatkan serupa.
(perhatian penulis juga tertumpu didalam soal kita memberi ganjaran untuk Guru Agama dan Ustaz yang memberi pengajian Al Koran untuk kita dan anak-anak kita. Kita tahu ibubapa sanggup memberi tuisen kepada anak-anak mereka hingga yuran mencecah RM 450 sebulan (3-5 mata pelajaran) untuk kejayaan anak-anak mereka didunia ini. Dalam soal yang sama, ramai ibubapa berkira dan memberi hanya RM 20-40 saja kepada Guru Agama dan Ustaz - itu pun sudah lumayan dalam pandangan mereka! Fikir-fikirkan lah mengenai nilai, kepentingan dan pengimabangan ilmu-ilmu tersebut dalam kehidupan kita)
Konsep NILAI bukan HARGA
Kita meletak NILAI bukan HARGA!
Misalnya, seorang pengamal ilmu perubtan Islam berjaya mengobati lelaki mengidap penyakit jiwa (schizophrenia) yang serius selama tujuh tahun. Beliau telah menerima rawatan dari ramai doctor pakar jiwa swasta dan kerajaan. Doktor pakar tidak menjanjikan penyembuhan kerana nasehat mereka bahawa penyakit jiwa yang dihadapi beliau cuma boleh dikawal melalui pengambilan ubat penenang ( yang berterusan), siri kaunseling dan sokongan morale dari keluarga dan masyarakat. Keluarga beliau telah membelanjakan hampir RM 57,000.00 selama tujuh tahun itu. Selama itu juga perusahaan hotel dan kilang kayu beliau telah mencatat kemerosotan yang mendadak dengan kerugian sejuta setenggah ringgit dan terpaksa diambil-aleh oleh anak-anak dan isteri. Ringkasan cerita, beliau telah diketemukan Allah SWT dengan seorang pengamal perubatan Islam yang sekadar memberi beliau segelas air yang didoakan dengan nama Allah SWT. Dengan keberkatan air doa itu dan dengan kudrat dan izin Allah SWT jua, beliau pulih sepenuhnya dalam jangka masa tujuh hari. Alhamdullillah. Bayangkan kegembiraan si
pesakit dan semua ahli keluarga atas pulihnya suami dan ayah mereka yang selama ini telah menjadi tonggak harapan dan kebahagian keluarga ini. Sipesakit bershukur kerana dapat kembali menikmati dan menjalani hidup seperti biasa bersama keluarga tersayang dan lebih penting sekali dapat meneruskan ibadah kepada Allah SWT.
Timbul persoalannya, bagaimana harus keluarga ini 'membayar' khidmat pengamal pengobatan ilmu Islam itu yang berjaya memulihkan suami/ayah mereka?
Bayangkan, keluarga sanggup berbelanja apa saja (RM 57, 000.00) dengan tidak ada kepastian untuk memulihkan suami/ayah mereka. Ini tidak termasuk kehilangan potensi perusahaan yang ada. Saperti lazimnya, dukun dan bomoh akan dibayar RM 100.00. Ini dipercayai bayaran yang standard dan lumayan kepada pengamal perubatan 'kaki lima'.
Maka didalam soal ganjaran, kita harus gunakan akal untuk menilai khidmat si
Timbul persoalannya, bagaimana harus keluarga ini 'membayar' khidmat pengamal pengobatan ilmu Islam itu yang berjaya memulihkan suami/ayah mereka?
Bayangkan, keluarga sanggup berbelanja apa saja (RM 57, 000.00) dengan tidak ada kepastian untuk memulihkan suami/ayah mereka. Ini tidak termasuk kehilangan potensi perusahaan yang ada. Saperti lazimnya, dukun dan bomoh akan dibayar RM 100.00. Ini dipercayai bayaran yang standard dan lumayan kepada pengamal perubatan 'kaki lima'.
Maka didalam soal ganjaran, kita harus gunakan akal untuk menilai khidmat si
pengamal itu, ia itu dengan kebijaksanaan dan kewarasan kita untuk berfikiran dan menilai erti makna 'kesihatan dan kebahagiaan' bagi kita dan keluarga kita. Lazimnya, makna kesihatan tidak dapat dinilai lagi dengan wang ringgit, apa lagi sekiranya penyakit itu dikhuatiri boleh membawa maut! Manusia yang kurang imannya takut akan mati awal! Mati setia menunggu.
Kalau kita tahu menilai betapa pentingnya kesihatan dan kebahagiaan kepada kita dan kita sanggup berbelanja apa saja untuk pemulihannya, NILAI lah juga usaha mereka mereka yang berjaya menyembuh penyakit kronik yang kita hadapi itu. Apa ada pada nilai RM 5000 atau RM 10,000 sekali pun sebagai imbuhan atau infak sekiranya ada kesedaran jua pada keluarga sipesakit. Mereka tetap faham betapa tingginya NILAI dan makna penyembuhan itu bagi pemulihan suami/ayah mereka. Kesimpulahnya, semua pengamal harus berusaha memberi kesedaran kepada masyarakat mengenai kebolehan unik mereka dan memartabatkan ilmu mereka. Masyarakat juga harus menerima hakikat betapa bernilainya sumbangan, usahabakti dan kaedah perubatan islam ini.
Pengamal perubatan Islam yang sejati tetap bersyukur dan bersedia untuk berkhidmat dan menerima apa saja ganjaran atau infak setimpal dengan usaha mereka. Tetapi bagi kita masyarakat umum yang memerlukan khidmat ini, fikirkanlah sekali lagi untuk bersedia meNILAIkan khidmat dan manfaat yang boleh disumbang olah pegamal ilmu perubatan Islam setanding dengan ilmu lain yang perlu dapat pengiktirafan dan penghormatan sewajarnya. Dan yang penting juga kita bersama berusaha memertabatkan Ilmu Perubatan Islam, InshaAllah. Amin Ya Rabilalamin.
Kalau kita tahu menilai betapa pentingnya kesihatan dan kebahagiaan kepada kita dan kita sanggup berbelanja apa saja untuk pemulihannya, NILAI lah juga usaha mereka mereka yang berjaya menyembuh penyakit kronik yang kita hadapi itu. Apa ada pada nilai RM 5000 atau RM 10,000 sekali pun sebagai imbuhan atau infak sekiranya ada kesedaran jua pada keluarga sipesakit. Mereka tetap faham betapa tingginya NILAI dan makna penyembuhan itu bagi pemulihan suami/ayah mereka. Kesimpulahnya, semua pengamal harus berusaha memberi kesedaran kepada masyarakat mengenai kebolehan unik mereka dan memartabatkan ilmu mereka. Masyarakat juga harus menerima hakikat betapa bernilainya sumbangan, usahabakti dan kaedah perubatan islam ini.
Pengamal perubatan Islam yang sejati tetap bersyukur dan bersedia untuk berkhidmat dan menerima apa saja ganjaran atau infak setimpal dengan usaha mereka. Tetapi bagi kita masyarakat umum yang memerlukan khidmat ini, fikirkanlah sekali lagi untuk bersedia meNILAIkan khidmat dan manfaat yang boleh disumbang olah pegamal ilmu perubatan Islam setanding dengan ilmu lain yang perlu dapat pengiktirafan dan penghormatan sewajarnya. Dan yang penting juga kita bersama berusaha memertabatkan Ilmu Perubatan Islam, InshaAllah. Amin Ya Rabilalamin.
ISTILAH-ISTILAH & DALIL DALAM ILMU HIKMAH
Dalil-dalil berikut ini kami ambil dari beberapa sumber yang kami miliki seperti Al Qur'an, Hadits Shohih Bukhori, Shohih Muslim, Ath Thibbun Nabawi, Mukhtarul Ahadits An Nabawiyyah, Khozinatul Asror dan lain-lain
(1) KHASIAT ZIKIR
PERTOLONGAN ALLAH BAGI YANG ZIKIR. Sesungguhnya ALLAH berfirman, "Aku bersama hamba-Ku selama dia ingat kepada-Ku atau menyebut nama-Ku dan kedua bibirnya selalu bergerak dengan menyebut-Ku" (HR. Ahmad dari Abu Huroiroh)
TERKABULNYA DOA TERGANTUNG PERSANGKAAN MANUSIA KEPADA ALLAH. ALLAH berfirman, "ANA 'INDA ZHONNI 'ABDII BII WA ANA MA'AHU IDZAA DZAKARONII". Artinya : "Aku tergantung persangkaan hamba-Ku kepada-Ku dan Aku bersamanya jika dia mengingat dan menyebut-Ku"
ZIKIR ATAU WIRID ITU HARUS ISTIQOMAH (TERUS MENERUS). Diriwayatkan dari 'Aisyah ra, bahAwa Nabi bersabda, "AHABBUL A'MAALI ILALLAAHI ADWAAMUHAA WA-IN QOLLA". Ertinya, "Perbuatan yang paling dicintai ALLAH adalah yang terus menerus walaupun hanya sedikit". (HR. Bukhori dan Muslim)
(2) MA'UNAH
TERKABULNYA DOA TERGANTUNG PERSANGKAAN MANUSIA KEPADA ALLAH. ALLAH berfirman, "ANA 'INDA ZHONNI 'ABDII BII WA ANA MA'AHU IDZAA DZAKARONII". Artinya : "Aku tergantung persangkaan hamba-Ku kepada-Ku dan Aku bersamanya jika dia mengingat dan menyebut-Ku"
ZIKIR ATAU WIRID ITU HARUS ISTIQOMAH (TERUS MENERUS). Diriwayatkan dari 'Aisyah ra, bahAwa Nabi bersabda, "AHABBUL A'MAALI ILALLAAHI ADWAAMUHAA WA-IN QOLLA". Ertinya, "Perbuatan yang paling dicintai ALLAH adalah yang terus menerus walaupun hanya sedikit". (HR. Bukhori dan Muslim)
(2) MA'UNAH
MA'UNAH BAGI MANUSIA. Sesungguhnya ALLAH akan menurunkan MA'UNAH (Pertolongan) seukuran saat yang ditentukan dan akan menurunkan kesabaran seukuran bala (ujian-Nya) (HR. Ibnu 'Adi dari Abu Hurioiroh)
HAKIKAT MINTA TOLONG. Kepada Engkaulah kami menyembah dan kepada Engkaulah kami meminta pertolongan (Surat Al Fatihah ayat 5)
TAWASSUL (PERANTARAAN) MINTA TOLONG MELALUI MAKHLUK ALLAH. Dan minta pertolonganlah kalian melalui Kesabaran dan Solat (Surat Al Baqoroh ayat 45)
BANTUAN MALAIKAT. Ya (cukup), jika kamu bersabar dan bersiap siaga dan mereka datang menyerang kamu dengan seketika itu juga, pasti ALLAH menolong kamu dengan 5000 malaikat yang memakai tanda (Surat Ali Imron ayat 125)
PERTOLONGAN BAGI YANG SELALU INGAT ALLAH. Nabi SAW bersabda, "TA'ARROF ILALLAAHI FIR RO-KHOO-I YA'RIFKA FISY SYIDDAH". Artinya : "Berkenalanlah (ingatlah) kepada ALLAH dikala senang, maka ALLAH pasti akan mengingatmu dikala susah" (Hadits Muttafaq 'Alayhi)
(3) DOA'
HAKIKAT MINTA TOLONG. Kepada Engkaulah kami menyembah dan kepada Engkaulah kami meminta pertolongan (Surat Al Fatihah ayat 5)
TAWASSUL (PERANTARAAN) MINTA TOLONG MELALUI MAKHLUK ALLAH. Dan minta pertolonganlah kalian melalui Kesabaran dan Solat (Surat Al Baqoroh ayat 45)
BANTUAN MALAIKAT. Ya (cukup), jika kamu bersabar dan bersiap siaga dan mereka datang menyerang kamu dengan seketika itu juga, pasti ALLAH menolong kamu dengan 5000 malaikat yang memakai tanda (Surat Ali Imron ayat 125)
PERTOLONGAN BAGI YANG SELALU INGAT ALLAH. Nabi SAW bersabda, "TA'ARROF ILALLAAHI FIR RO-KHOO-I YA'RIFKA FISY SYIDDAH". Artinya : "Berkenalanlah (ingatlah) kepada ALLAH dikala senang, maka ALLAH pasti akan mengingatmu dikala susah" (Hadits Muttafaq 'Alayhi)
(3) DOA'
DOA MENOLAK TAKDIR. Sesungguhnya seseorang akan susah rezekinya kerana dosa yang menimpanya, tidak ada yang dapat menolak takdir kecuali Do'a dan tidak ada yang dapat menambah umur kecuali berbuat baik (HR. Ibnu Hiban dari Tsauban)
MENOLONG DENGAN DOA. Doanya orang Islam untuk saudaranya (seiman) pada saat temannya tidak mengetahuinya akan ALLAH kabulkan, di kepala orang yang berdoa itu ada malaikat yang diwakilkan kepadanya, setiap dia berdoa untuk saudaranya dengan baik, maka berkatalah malaikat itu : "AAMIIN (kabulkan Ya ALLAH), dan bagi kamu seperti tu" (HR. Ahmad dari Abu Darda')
DOA ORANG YANG DIANIAYA PASTI DIKABULKAN. Takutlah terhadap doanya orang yang teraniaya, maka sesungguhnya tidak ada penghalang antara doanya orang yang teraniaya dengan ALLAH (HR. Turmudzi)
(4) RUQYAH (JAMPI-JAMPI, MANTRA)
MENOLONG DENGAN DOA. Doanya orang Islam untuk saudaranya (seiman) pada saat temannya tidak mengetahuinya akan ALLAH kabulkan, di kepala orang yang berdoa itu ada malaikat yang diwakilkan kepadanya, setiap dia berdoa untuk saudaranya dengan baik, maka berkatalah malaikat itu : "AAMIIN (kabulkan Ya ALLAH), dan bagi kamu seperti tu" (HR. Ahmad dari Abu Darda')
DOA ORANG YANG DIANIAYA PASTI DIKABULKAN. Takutlah terhadap doanya orang yang teraniaya, maka sesungguhnya tidak ada penghalang antara doanya orang yang teraniaya dengan ALLAH (HR. Turmudzi)
(4) RUQYAH (JAMPI-JAMPI, MANTRA)
BOLEH MENJADIKAN SYIRIK PEMAKAINYA. Diterima dari Abdullah, ia berkata: Saya mendengar Rasulullah saw bersabda, "Sesungguhnya jampi-jampi, tangkal-tangkal dan pelet menjadikan musyrik." (Ibnu HIbban)
JAMPI YANG BERMANFAAT. Tidak ada jampi-jampi (yang lebih utama dan lebih bermanfaat) kecuali untuk penyakit 'Ain (mata jahat) dan keracunan (HR. Abu Daud)
BOLEHNYA JAMPI UNTUK PENYAKIT. Rasulullah SAW memberi keringanan dengan jampi-jampi untuk penyakit 'Ain, keracunan dan kesemutan" (HR. Imam Muslim dari Anas)
MANTRA SUCI. Dari Abu Sa'id Al Khudry, sesungguhnya Jibril as pernah mendatangi Nabi SAW lalu berkata, "Hai Muhammad, apakah kau telah mengadu". Nabi menjawab, "Ya". Lalu Jibril as berkata, "Dengan nama ALLAH aku menjampi-jampi kamu, dari segala penyakit yang menyakitimu, dan dari segala jiwa atau mata orang yang dengki, ALLAH akan menyembuhkanmu, dengan nama ALLAH aku menjampi kamu (HR. Imam Muslim, Turmudzi dan Nasai)
JAMPI YANG BERMANFAAT. Sahl bin Hunaif bertanya kepada Nabi SAW, "Apakah jampi-jampi itu baik?" Nabi menjawab, "Tidak ada jampi-jampi yang lebih bermanfaat kecuali untuk peyakit mata jahat, keracunan dan sengatan binatang berbisa" (HR. Abu Daud)
BOLEHNYA JAMPI UNTUK PENYAKIT. 'Aisyah berkata, "Rasulullah SAW memberi keringanan dalam masalah jampi-jampi untuk penyakit sengatan/patukan ular dan kalajengking" (HR. Ibnu Majah)
JAMPI ATAU MANTRA BOLEH ASAL TIDAK BERTENTANGAN DENGAN AKIDAH DAN SYARI'AT. Diriwayatkan dari Ibnu Syihab Az Zuhri dia berkata, "Sebahagian sahabat Rasullullah SAW pernah disengat / patuk ular maka Nabi SAW berkata, "Apakah ada orang yang menjampinya?. Maka sahabat menjawab, "Sesungguhnya keluarga Hazm mereka membaca jampi-jampi untuk sengatan / patukan ular, maka ketika Engkau melarang jampi-jampi, mereka meninggalkan jampi-jampi tersebut." Nabi bersabda, "Panggillah 'Umaroh bin Hazm !" Lalu mereka memanggilnya lalu Umaroh menyodorkan jampi-jampinya, lalu Nabi bersabda, "Tidak apa-apa jampi-jampinya". Maka Nabi mengizinkannya kemudian ia membaca jampi-jampinya. (HR. Ibnu Majah, Bukhori, Muslim, Nasai dan Ahmad)
(5) RAJAH, WIFIQ
JAMPI YANG BERMANFAAT. Tidak ada jampi-jampi (yang lebih utama dan lebih bermanfaat) kecuali untuk penyakit 'Ain (mata jahat) dan keracunan (HR. Abu Daud)
BOLEHNYA JAMPI UNTUK PENYAKIT. Rasulullah SAW memberi keringanan dengan jampi-jampi untuk penyakit 'Ain, keracunan dan kesemutan" (HR. Imam Muslim dari Anas)
MANTRA SUCI. Dari Abu Sa'id Al Khudry, sesungguhnya Jibril as pernah mendatangi Nabi SAW lalu berkata, "Hai Muhammad, apakah kau telah mengadu". Nabi menjawab, "Ya". Lalu Jibril as berkata, "Dengan nama ALLAH aku menjampi-jampi kamu, dari segala penyakit yang menyakitimu, dan dari segala jiwa atau mata orang yang dengki, ALLAH akan menyembuhkanmu, dengan nama ALLAH aku menjampi kamu (HR. Imam Muslim, Turmudzi dan Nasai)
JAMPI YANG BERMANFAAT. Sahl bin Hunaif bertanya kepada Nabi SAW, "Apakah jampi-jampi itu baik?" Nabi menjawab, "Tidak ada jampi-jampi yang lebih bermanfaat kecuali untuk peyakit mata jahat, keracunan dan sengatan binatang berbisa" (HR. Abu Daud)
BOLEHNYA JAMPI UNTUK PENYAKIT. 'Aisyah berkata, "Rasulullah SAW memberi keringanan dalam masalah jampi-jampi untuk penyakit sengatan/patukan ular dan kalajengking" (HR. Ibnu Majah)
JAMPI ATAU MANTRA BOLEH ASAL TIDAK BERTENTANGAN DENGAN AKIDAH DAN SYARI'AT. Diriwayatkan dari Ibnu Syihab Az Zuhri dia berkata, "Sebahagian sahabat Rasullullah SAW pernah disengat / patuk ular maka Nabi SAW berkata, "Apakah ada orang yang menjampinya?. Maka sahabat menjawab, "Sesungguhnya keluarga Hazm mereka membaca jampi-jampi untuk sengatan / patukan ular, maka ketika Engkau melarang jampi-jampi, mereka meninggalkan jampi-jampi tersebut." Nabi bersabda, "Panggillah 'Umaroh bin Hazm !" Lalu mereka memanggilnya lalu Umaroh menyodorkan jampi-jampinya, lalu Nabi bersabda, "Tidak apa-apa jampi-jampinya". Maka Nabi mengizinkannya kemudian ia membaca jampi-jampinya. (HR. Ibnu Majah, Bukhori, Muslim, Nasai dan Ahmad)
(5) RAJAH, WIFIQ
BERUPA TULISAN AL QUR'AN. Sekumpulan ulama Salaf berpendapat boleh menulis beberapa ayat Al Qur'an untuk penyakit 'Ain (mata jahat) kemudian meminum air basuhan tulisan tersebut. Berkata Imam Mujahid, "Tidak apa-apa menulis Al Qur'an dan membasuhnya dan meminumkannya kepada orang sakit". Dan seperti itu juga diriwayatkan dari Abi Qilabah. Dan disebutkan riwayat dari Ibnu Abbas bahawa beliau menyuruh menulis 2 ayat Al Qur'an untuk wanita yang sulit melahirkan, lalu membasuhnya dan meminumnya. Dan berkata Ayub, "Aku pernah melihat Abu Qilabah menulis tulisan sebahagian dari Al Qur'an lalu membasuhnya dengan air dan meminumkannya kepada seseorang laki-laki yang punya penyakit" (Kitab AT Thibbun Nabawi halaman 133)
KHASIAT DAN KEKUATAN YANG TIDAK TERLIHAT YANG DITITIPKAN ALLAH KE SUATU BENDA MATI ITU MEMANG BOLEH ADA. Benda bertuah berupa baju gamis milik Nabi Yusuf. ALLAH berfirman, "Pergilah kamu dengan membawa baju gamisku ini lalu letakkanlah baju gamisku ke wajah ayahku (Yakub as) nanti ia akan melihat kembali dan bawalah keluargamu semuanya kepadaku" (Surat Yusuf ayat 93)
ULAMA MEMBOLEHKAN. Telah berkata Imam Nawawi dalam kitabnya Syarhul Muhadzdzab, "Jikalau Al Qur'an ditulis di sebuah lauh (papan/batu tulis) atau pada bejana kemudian membasuhnya (tulisan tersebut) kemudian meminum air basuhan tersebut oleh orang sakit, maka berkatalah Hasan Bashri, Mujahid, Abu Qilabah dan Auza'i : ' Tidak apa-apa dengannya' . Tapi An Naha'i memakruhkannya". Telah berkata Qodi Husen dan Baghowi dan selain keduanya,"Jika menulis Al Qur'an di makanan yang manis atau makanan (lainnya) maka tidak apa-apa memakannya". Zarkasyi berpendapat tidak boleh memakan kertas yang bertuliskan ayat Al Qur'an. Ibnu Abdus Salam berfatwa makan dan minum dari kertas itu juga dilarang kerana menjadikan kertas tersebut bertemu dengan najis bathin. (Kitab Khozinatul Asror halaman 67)
MEDIANYA HARUS HALAL. Imam Ahmad dan lainnya menyatakan tidak mengapa menulis Al Qur'an untuk orang yang kena musibah atau lainnya termasuk sakit dengan materi (media / bahan) yang dibolehkan lalu membasuh dan meminumnya. Tidak boleh menulisnya dengan selain Al Qur'an seperti tulisan-tulisan yang tidak dimengerti ertinya dari bahasa-bahasa berbagai ajaran yang berbeza-beza, kerana mengandung di dalamnya kekafiran. Materi (media)nya tidak boleh berupa darah dan semacamnya yang termasuk najis kerana haram bahkan kafir. Tidak boleh juga semisal membolak-balikkan huruf Al Qur'an. (Kitab Khozinatul Asror halaman 67 dan Tafsir Ruuhul Bayan pada akhir Surat Al Ahqof)
(6) SIHIR
ULAMA MEMBOLEHKAN. Telah berkata Imam Nawawi dalam kitabnya Syarhul Muhadzdzab, "Jikalau Al Qur'an ditulis di sebuah lauh (papan/batu tulis) atau pada bejana kemudian membasuhnya (tulisan tersebut) kemudian meminum air basuhan tersebut oleh orang sakit, maka berkatalah Hasan Bashri, Mujahid, Abu Qilabah dan Auza'i : ' Tidak apa-apa dengannya' . Tapi An Naha'i memakruhkannya". Telah berkata Qodi Husen dan Baghowi dan selain keduanya,"Jika menulis Al Qur'an di makanan yang manis atau makanan (lainnya) maka tidak apa-apa memakannya". Zarkasyi berpendapat tidak boleh memakan kertas yang bertuliskan ayat Al Qur'an. Ibnu Abdus Salam berfatwa makan dan minum dari kertas itu juga dilarang kerana menjadikan kertas tersebut bertemu dengan najis bathin. (Kitab Khozinatul Asror halaman 67)
MEDIANYA HARUS HALAL. Imam Ahmad dan lainnya menyatakan tidak mengapa menulis Al Qur'an untuk orang yang kena musibah atau lainnya termasuk sakit dengan materi (media / bahan) yang dibolehkan lalu membasuh dan meminumnya. Tidak boleh menulisnya dengan selain Al Qur'an seperti tulisan-tulisan yang tidak dimengerti ertinya dari bahasa-bahasa berbagai ajaran yang berbeza-beza, kerana mengandung di dalamnya kekafiran. Materi (media)nya tidak boleh berupa darah dan semacamnya yang termasuk najis kerana haram bahkan kafir. Tidak boleh juga semisal membolak-balikkan huruf Al Qur'an. (Kitab Khozinatul Asror halaman 67 dan Tafsir Ruuhul Bayan pada akhir Surat Al Ahqof)
(6) SIHIR
PENGERTIAN SIHIR. Sihir adalah kekuatan gaib yang diciptakan ALLAH untuk makhluk-Nya, dimana kekuatan gaibnya berupa kekuatan pengaruh ruh-ruh jahat (jin atau setan), dan dapat berpengaruh pada unsur alam. Seperti diceritakan dalam Asbabun Nuzul surat Al Falaq dan An Nas iaitu ketika Nabi SAW sakit seolah mendatangi isteri-isterinya ternyata tidak, dan ternyata setelah diberitahu oleh Malaikat, sihirnya ada pada sebuah sumur dan berupa tali yang disimpul-simpulkan. 'Aisyah ra. berkata, "Rasulullah SAW pernah disihir sehingga beliau sungguh berkhayal bahawa dirinya mendatangi isteri-isterinya padahal beliau tidak mendatangi isteri-isteri beliau." (HR. Bukhori dan Muslim, Abu Daud dan Ahmad). Lihat kitab Ath Thibbun Nabawi Halaman 100)
(7) TRANSFER ILMU GAIB MELALUI MEDIA BENDA MATI
SARANA AIR DAN GARAM YANG DIYAKINI DAPAT MENGUBATI PENYAKIT SEBELUM ADA PENELITIAN ILMIAH OLEH PARA PAKAR ILMU PENGETAHUAN MODEN. Diriwayatkan dari Abdullah bin Mas'ud dia berkata, "Ketika Rasulullah SAW solat, ketika sujud beliau disengat oleh kalajengking pada jari-jarinya. Maka berpalinglah Rasulullah SAW dan beliau berkata, "Semoga ALLAH melaknati kalajengking itu, selama kau tinggalkan Nabi dan selainnya". Abdullah bin Mas'ud berkata, "Kemudian Nabi meminta bejana yang isinya air dan garam. Lalu beliau memulai meletakkan air dan garamnya tersebut ke tempat luka sengatan tadi dan beliau membaca Qul Huwallaahu Ahad dan Al Mu'awwi-dzatain (Al Falaq dan An Nas) sehingga luka sengatan tadi menjadi tenang" (Kitab Ath Thibbun Nabawi halaman 141)
SARANA TANAH. Dari 'Aisyah ra dia berkata, "Adalah Rasulullah SAW apabila seseorang mengadu sakit atau ada yang punya bisul/kudis atau luka, maka beliau berkata dengan jari-jarinya seperti ini (Dan Sufyan meletakkan jari telunjuknya ke tanah kemudian mengangkatnya) dan beliau berkata, "Dengan Nama ALLAH, inilah debu tanah kami, dengan ludah sebahagian kami, agar orang sakit kami disembuhkan, dengan izin Tuhan kami." (HR. Bukhori, Muslim, Abu Daud, Nasai, Ibnu Majah dan Ahmad)
(8) TIUPAN KE BENDA MATI
(7) TRANSFER ILMU GAIB MELALUI MEDIA BENDA MATI
SARANA AIR DAN GARAM YANG DIYAKINI DAPAT MENGUBATI PENYAKIT SEBELUM ADA PENELITIAN ILMIAH OLEH PARA PAKAR ILMU PENGETAHUAN MODEN. Diriwayatkan dari Abdullah bin Mas'ud dia berkata, "Ketika Rasulullah SAW solat, ketika sujud beliau disengat oleh kalajengking pada jari-jarinya. Maka berpalinglah Rasulullah SAW dan beliau berkata, "Semoga ALLAH melaknati kalajengking itu, selama kau tinggalkan Nabi dan selainnya". Abdullah bin Mas'ud berkata, "Kemudian Nabi meminta bejana yang isinya air dan garam. Lalu beliau memulai meletakkan air dan garamnya tersebut ke tempat luka sengatan tadi dan beliau membaca Qul Huwallaahu Ahad dan Al Mu'awwi-dzatain (Al Falaq dan An Nas) sehingga luka sengatan tadi menjadi tenang" (Kitab Ath Thibbun Nabawi halaman 141)
SARANA TANAH. Dari 'Aisyah ra dia berkata, "Adalah Rasulullah SAW apabila seseorang mengadu sakit atau ada yang punya bisul/kudis atau luka, maka beliau berkata dengan jari-jarinya seperti ini (Dan Sufyan meletakkan jari telunjuknya ke tanah kemudian mengangkatnya) dan beliau berkata, "Dengan Nama ALLAH, inilah debu tanah kami, dengan ludah sebahagian kami, agar orang sakit kami disembuhkan, dengan izin Tuhan kami." (HR. Bukhori, Muslim, Abu Daud, Nasai, Ibnu Majah dan Ahmad)
(8) TIUPAN KE BENDA MATI
TIUPAN KE TUBUH. Dari 'Aisyah dia berkata, "Adalah Rasulullah SAW apabila berbaring di tempat tidurnya, beliau meniup kedua tapak tangannya dengan (sebelumnya membaca) Qul Huwallaahu Ahad dan Al Mu'awwi-dzatain (Al Falaq dan An Nas) kemudian beliau mengusap wajahnya dengan kedua tapak tangannya tersebut dan mengusap bahagian tubuh mana saja yang tangannya sampai." (HR. Imam Bukhori dan Muslim)
(9) ISTIKHDAM (BANTUAN MAKHLUK)
KHODDAM MALAIKAT. Ya (cukup), jika kamu bersabar dan bersiap siaga dan mereka datang menyerang kamu dengan seketika itu juga, pasti ALLAH menolong kamu dengan 5000 malaikat yang memakai tanda (Surat Ali Imron ayat 125)
KHODDAM JIN. ALLAH berfirman, "Dan dihimpunkan untuk Sulaiman tenteranya dari Jin, manusia dan burung lalu mereka itu diatur dengan tertib (dalam barisan). (Al Qur'an surat An Naml ayat 17)
HARAM BERLINDUNG KEPADA JIN. Dan bahwasanya ada beberapa orang laki-laki di antara manusia meminta perlindungan kepada beberapa laki-laki di antara jin, maka jin-jin itu menambah bagi mereka dosa dan kesalahan. (Surat Al Jin ayat 6)
(10) JUMLAH WIRID / ZIKIR
(9) ISTIKHDAM (BANTUAN MAKHLUK)
KHODDAM MALAIKAT. Ya (cukup), jika kamu bersabar dan bersiap siaga dan mereka datang menyerang kamu dengan seketika itu juga, pasti ALLAH menolong kamu dengan 5000 malaikat yang memakai tanda (Surat Ali Imron ayat 125)
KHODDAM JIN. ALLAH berfirman, "Dan dihimpunkan untuk Sulaiman tenteranya dari Jin, manusia dan burung lalu mereka itu diatur dengan tertib (dalam barisan). (Al Qur'an surat An Naml ayat 17)
HARAM BERLINDUNG KEPADA JIN. Dan bahwasanya ada beberapa orang laki-laki di antara manusia meminta perlindungan kepada beberapa laki-laki di antara jin, maka jin-jin itu menambah bagi mereka dosa dan kesalahan. (Surat Al Jin ayat 6)
(10) JUMLAH WIRID / ZIKIR
SEDIKIT TAPI TERUS MENERUS. Diriwayatkan dari 'Aisyah ra, bahawa Nabi bersabda, "AHABBUL A'MAALI ILALLAAHI ADWAAMUHAA WA-IN QOLLA". Artinya, "Perbuatan yang paling dicintai ALLAH adalah yang terus menerus walaupun hanya sedikit". (HR. Bukhori dan Muslim)
DISUNNAHKAN JUMLAHNYA GANJIL. Nabi SAW bersabda, "Sesungguhnya ALLAH itu berjumlah ganjil, Dia juga mencintai yang berjumlah ganjil."
DIULANGI TERUS AGAR TAMBAH YAKIN. Diriwayatkan dari Anas ra, bahwa Nabi SAW bersabda, "Apabila kamu mengadu sakit, maka letakkanlah tangan kamu ditempat yang sakit, kemudian katakanlah, "Dengan Nama ALLAH, aku berlindung dengan kemuliaan-Nya dan kuasa-Nya dari kejahatan apa yang aku dapatkan dari sakitku ini", kemudian angkatlah tanganmu kemudian ulangi demikian dengan jumlah ganjil" (HR. Imam Turmudzi)
(11) IKHLAS
DISUNNAHKAN JUMLAHNYA GANJIL. Nabi SAW bersabda, "Sesungguhnya ALLAH itu berjumlah ganjil, Dia juga mencintai yang berjumlah ganjil."
DIULANGI TERUS AGAR TAMBAH YAKIN. Diriwayatkan dari Anas ra, bahwa Nabi SAW bersabda, "Apabila kamu mengadu sakit, maka letakkanlah tangan kamu ditempat yang sakit, kemudian katakanlah, "Dengan Nama ALLAH, aku berlindung dengan kemuliaan-Nya dan kuasa-Nya dari kejahatan apa yang aku dapatkan dari sakitku ini", kemudian angkatlah tanganmu kemudian ulangi demikian dengan jumlah ganjil" (HR. Imam Turmudzi)
(11) IKHLAS
IKHLAS ADALAH KARENA ALLAH. Katakanlah, "Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, matiku untuk Robb semsta alam. Tidak ada sekutu bagi-Nya". (Surat Al An'am ayat 162-163)
AMAL DITERIMA JIKA IKHLAS. Diriwayatkan dari Abu Umamah, Nabi SAW bersabda, "Sesungguhnya ALLAH Ta'ala tidaklah menerima suatu amal kecuali jika dilakukan secara ikhlas dan yang dicari adalah wajah ALLAH." (HR.An Nasa-i)
IKHLAS MENJAUHKAN DARI NERAKA. Sesungguhnya ALLAH Ta'ala sungguh mengharamkan api neraka bagi orang yang mengucapkan LAA-ILAAHA ILLALLAAH, dengan demikian itu ia mencari wajah ALLAH. (HR. Bukhori dan Muslim)
(12) KEPEKAAN BATHIN, FIRASAT, ILMU SABDA (sekali ucap langsung nyata)
AMAL DITERIMA JIKA IKHLAS. Diriwayatkan dari Abu Umamah, Nabi SAW bersabda, "Sesungguhnya ALLAH Ta'ala tidaklah menerima suatu amal kecuali jika dilakukan secara ikhlas dan yang dicari adalah wajah ALLAH." (HR.An Nasa-i)
IKHLAS MENJAUHKAN DARI NERAKA. Sesungguhnya ALLAH Ta'ala sungguh mengharamkan api neraka bagi orang yang mengucapkan LAA-ILAAHA ILLALLAAH, dengan demikian itu ia mencari wajah ALLAH. (HR. Bukhori dan Muslim)
(12) KEPEKAAN BATHIN, FIRASAT, ILMU SABDA (sekali ucap langsung nyata)
FIRASAT YANG BENAR ADALAH DENGAN CAHAYA ALLAH. Nabi SAW bersabda, "ITTAQUU FIROOSATAL MU'MIN FA-INNAHUU YANZHURU BINUURILLAHI". Artinya : "Takutlah kamu terhadap firasatnya orang beriman (mu'min) kerana ia melihat dengan cahaya ALLAH" (HR. Turmudzi)
PERKATAAN YANG BENAR KERANA BANTUAN MALAIKAT. Diriwayatkan dari Anas ra, bahwa Nabi SAW bersabda : "Sesungguhnya ALLAH memiliki malaikat di bumi yang berbicara di atas lisan anak cucu Adam dengan sesuatu yang ada pada seseorang dari perbuatan baik dan buruk". (HR. Bayhaqy)
(13) UPAH JASA HIKMAH
PERKATAAN YANG BENAR KERANA BANTUAN MALAIKAT. Diriwayatkan dari Anas ra, bahwa Nabi SAW bersabda : "Sesungguhnya ALLAH memiliki malaikat di bumi yang berbicara di atas lisan anak cucu Adam dengan sesuatu yang ada pada seseorang dari perbuatan baik dan buruk". (HR. Bayhaqy)
(13) UPAH JASA HIKMAH
BOLEH MINTA UPAH. Abu 'Ubed, Ahmad, Bukhori, Muslim, Abu Daud, Turmudzi, Nasai, Ibnu Majah, Ibnu Jarir, Al Hakim, dan Bayhaqi, dari Abu Sa'id Al Khudri ra. dia berkata: "Rasulullah SAW telah mengutus kami pada suatu peperangan 30 pengendara. Maka turunlah kami di suatu kaum orang Arab lalu kami minta mereka untuk menjadikan kami tamu mereka. Maka mereka menolak. Kemudian disengatlah ketua suku mereka oleh kalajengking lalu mereka berkata, Apakah pada kamu ada seseorang yang bisa menjampi dari sengatan kala jengking? Maka aku katakan : Ya, aku. Akan tetapi aku tidak akan melakukannya sehingga kalian memberikan kami sesuatu. Mereka menjawab, Kami akan berikan kalian 30 kambing. Abu Sa'id berkata maka aku baca ALHAMDULILAHI ROBBIL 'AALAMIIN (Surat Al Fatihah) 7x atas sengatan tersebut. Maka ketika kami menggenggam seekor kambing, disodorkanlah kepada kami. darinya. Lalu kami menahan diri sehingga mendatangi Nabi SAW. Maka kami sebutkan demikian itu kepada beliau. Lalu Nabi menjawab, Dari mana kamu mengetahui bahawa Al Fatihah itu adalah jampi. Bagi-bagilah kambing itu dan buatlah untukku bersamamu."
BOLEH AMBIL UPAH DARI PENGUBATAN DENGAN AL QUR'AN. Seorang sahabat Nabi SAW berkata : Aku telah mengambil upah atas kitab ALLAH (setelah mengubati orang dengan Kitab ALLAH)) sehingga kami tiba di Madinah. Lalu sahabat yang lain berkata (kepada Rasulullah SAW), Dia telah mengambil upah atas kitab ALLAH. Maka berkatalah Nabi 'Alaihis Sholaatu was Salaam, Sesungguhnya yang paling berhak kalian ambil upah adalah Kitab ALLAH. (HR. Imam Ahmad, Bukhori dan Bayhaqy dari Ibnu 'Abbas ra)
UPAH ITU BAGIAN DARI AL QUR'AN. Abu Nu'aim meriwayatkan, dari Abu Huroiroh ra, "Telah bersabda Nabi 'Alaihis Sholatu was Salam, 'Barangsiapa mengambil upah atas Al Qur'an, maka demikian itu bahagiannya dari Al Qur'an.'"
IMAM MADZHAB SEPAKAT BOLEHNYA AMBIL UPAH. Para Imam Madzhab yang 3 dan sebahagian Ulama' Madzhab Hanafi dari golongan Ulama Mutaakhkhirin, mereka mengambil dalil dengan hadits-hadits ini (di atas) tentang mengambil upah.
TIDAK WAJIB MEMBERI / MENGAMBIL UPAH, BUKAN TIDAK BOLEH. Dalam Risalah Bulughul Arob Li-dzawil Qurbi oleh Asy Syaronbilaly : Tidak boleh mengambil / meminta upah atas perbuatan taat seperti mengajari Al Qur'an, Fiqih, jadi Imam Solat, Adzan, memberi peringatan / zikir, hajji dan perang, maksudnya TIDAK WAJIB UPAH Dan menurut Ulama Madinah, BOLEH. Seperti itu juga (membolehkan upah) pendapat Imam Syafi'i, Nashir, 'Ishom, Abu Nashr, dan Abul Layts (semoga ALLAH TA'ALA merahmati mereka)
(Ketiga hadits dan pendapat ulama tersebut dapat dilihat di kitab Khozinatul Asror halaman 64)
BOLEH AMBIL UPAH DARI PENGUBATAN DENGAN AL QUR'AN. Seorang sahabat Nabi SAW berkata : Aku telah mengambil upah atas kitab ALLAH (setelah mengubati orang dengan Kitab ALLAH)) sehingga kami tiba di Madinah. Lalu sahabat yang lain berkata (kepada Rasulullah SAW), Dia telah mengambil upah atas kitab ALLAH. Maka berkatalah Nabi 'Alaihis Sholaatu was Salaam, Sesungguhnya yang paling berhak kalian ambil upah adalah Kitab ALLAH. (HR. Imam Ahmad, Bukhori dan Bayhaqy dari Ibnu 'Abbas ra)
UPAH ITU BAGIAN DARI AL QUR'AN. Abu Nu'aim meriwayatkan, dari Abu Huroiroh ra, "Telah bersabda Nabi 'Alaihis Sholatu was Salam, 'Barangsiapa mengambil upah atas Al Qur'an, maka demikian itu bahagiannya dari Al Qur'an.'"
IMAM MADZHAB SEPAKAT BOLEHNYA AMBIL UPAH. Para Imam Madzhab yang 3 dan sebahagian Ulama' Madzhab Hanafi dari golongan Ulama Mutaakhkhirin, mereka mengambil dalil dengan hadits-hadits ini (di atas) tentang mengambil upah.
TIDAK WAJIB MEMBERI / MENGAMBIL UPAH, BUKAN TIDAK BOLEH. Dalam Risalah Bulughul Arob Li-dzawil Qurbi oleh Asy Syaronbilaly : Tidak boleh mengambil / meminta upah atas perbuatan taat seperti mengajari Al Qur'an, Fiqih, jadi Imam Solat, Adzan, memberi peringatan / zikir, hajji dan perang, maksudnya TIDAK WAJIB UPAH Dan menurut Ulama Madinah, BOLEH. Seperti itu juga (membolehkan upah) pendapat Imam Syafi'i, Nashir, 'Ishom, Abu Nashr, dan Abul Layts (semoga ALLAH TA'ALA merahmati mereka)
(Ketiga hadits dan pendapat ulama tersebut dapat dilihat di kitab Khozinatul Asror halaman 64)
situs yang bagus . artikelnya bagus.
ReplyDelete