Thursday, October 25, 2012

Selamat Hari Raya Eidul Adha 1433H

Dalam kegembiraan menyambut Hari Raya Korban itu, umat Islam yang berkemampuan dituntut melakukan ibadat korban. Ibadat korban bermaksud menyembelih binatang tertentu seperti unta, kerbau, lembu atau kambing pada hari ke-10, ke-11, ke-12 atau ke-13 Zulhijjah. Islam mensyariatkan ibadat korban berkenaan sebagai antara ibadat mendekatkan diri (taqarrub) kepada Allah SWT. Di samping itu, ia mengingatkan kita terhadap kisah pengorbanan Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail sebagai satu ujian daripada Allah SWT kepada hamba-Nya yang taat.

Banyak hadis menekankan keutamaan ibadat korban ini. Antaranya ialah hadis diriwayatkan daripada Saidatina Aisyah ra. bahawa Rasulullah SAW bersabda bermaksud: Tiada sesuatu amalan anak Adam pada Hari Raya Haji yang lebih disukai oleh Allah SWT daripada menumpahkan darah (ibadat korban). Bahawasanya ia (binatang yang dikorbankan itu) datang pada Hari Kiamat dengan tanduk, bulu dan kukunya dan bahawasanya darah (korban itu) mendapat tempat yang mulia di sisi Allah SWT sebelum darah itu tumpah ke bumi. Oleh kerana itu hendaklah kamu berkorban dengan hati yang bersih.(Riwayat al-Tarmizi)

Melalui hadis ini jelas bahawa korban adalah ibadat atau amalan yang disukai Allah SWT. Maka sudah tentu ia mendapat kemuliaan di sisi Allah SWT pada Hari Kiamat.

Justeru, melakukan ibadat korban menambah lagi amalan kebajikan yang kita lakukan, di samping menjadi penebus dosa kita.

Rasulullah SAW bersabda bermaksud: Wahai Fatimah! Berdirilah di sisi korbanmu dan saksikan ia, sesungguhnya titisan darahnya yang pertama itu pengampunan bagimu atas dosamu yang lalu.(Riwayat al-Bazzar dan Ibn Hibban)
Dipetik daripada Kitab Sabilal Muhtadin Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud: Perbesarkanlah korban kamu, kerana ia menjadi tungganganmu di atas titian siratulmustakim pada Hari Kiamat nanti.

Begitulah besarnya ganjaran diberikan kepada orang yang melakukan korban. Allah SWT menjanjikan kebaikan kepada orang yang melakukannya dan ia menjadikan binatang sembelihannya itu sebagai tunggangan untuk meniti al-Sirat pada hari akhirat kelak.

Walaupun pada zahirnya ia cuma mengorbankan binatang sembelihan, jika dikaji dengan teliti, ia adalah ujian Allah SWT dalam melatih kita supaya sentiasa bersedia berkorban jiwa dan tenaga demi menegakkan agama Allah SWT di muka bumi ini.

Selain itu, ia juga ujian bagi melihat sejauh mana kita mensyukuri nikmat kemewahan yang dikurniakan Allah SWT.

Betapa Rasulullah SAW ketika hayat baginda dan juga sahabat sanggup mengorbankan harta, menggadai nyawa semata-mata mendaulatkan agama, inikan pula amalan yang cuma mengorbankan secebis harta demi mensyukuri nikmat yang diterima.

Ingatlah setiap pengorbanan yang kita lakukan hendaklah disertakan dengan niat ikhlas semata-mata kerana Allah SWT. Seandainya ibadat korban yang kita lakukan dicemari dengan sifat riak, takbur, membangga diri dan menunjuk-nunjuk kemampuan, maka tertutuplah rahmat Allah SWT dan nescaya sia-sia ibadat korban itu.

Rasulullah SAW amat menyukai amalan berkorban sehinggakan baginda sentiasa menyarankan sahabat melakukan ibadat korban pada setiap Hari Raya Korban.

Justeru, amalan korban itu bukan saja mempunyai kelebihan yang besar, bahkan dilihat dari sudut kerohanian, ia juga dapat mengikis sifat bakhil untuk membelanjakan harta ke arah kebaikan sekali gus membantu mereka yang kurang bernasib baik dengan memberi kegembiraan dan kesenangan dalam hati orang yang menerima terutama kepada golongan fakir miskin bagi turut merasai keriangan hari raya.

Allah SWT berfirman yang bermaksud, Makanlah sebahagiannya dan beri makanlah orang yang rela dengan apa yang ada padanya (yang tidak meminta-minta) dan orang yang meminta. Demikianlah Kami menundukkan unta itu kepada kamu, mudah-mudahan kamu bersyukur.(Surah al-Hajj ayat 36)

Melalui amalan ibadat korban ini jelas terbukti ia dapat mewujudkan semangat kerjasama serta saling bantu-membantu di antara semua pihak, sama ada pihak yang melakukan korban mahupun pihak yang menerima.

Wednesday, October 17, 2012

Pensucian Jiwa Semasa Berwuduk



Perintah Allah SWT tentu memiliki hikmah kebaikan disebaliknya. Lima pancaindera kenapa semua tanpa terkecuali disapu oleh air wuduk. Mata, hidung, telinga & seluruh kulit tubuh. Ini betul-betul luar biasa.

Apa keistimewaan air wuduk?

- Air wuduk dapat menyejukkan hujung-hujung urat saraf pusat, jari-jari tangan dan jari-jari kaki berguna untuk menenangkan fikiran.

Wuduk dengan air sejuk, juga membantu merangsang dan mengefektifkan sistem kerja saraf. Rangsangan tadi, akan memberi kesan positif pada prestasi saraf pusat yang berada di otak. Tidak hairanlah jika selepas wuduk kita selalu merasakan suasana segar, yang tak dirasakan sebelum wuduk.

- Air wuduk dapat mengurangkan ketegangan jiwa, stress, mengurangkan rasa sedih, rasa khuatir dan rasa marah

Dengan keistimewaan inilah kenapa Rasulullah SAW selalu menganjurkan kita untuk segera berwuduk jika kita sedang marah dan beremosi.

- Air wuduk dapat melancarkan aliran darah ke seluruh tubuh dengan baik

Ketika air mengalir pada anggota wuduk, maka secara automatik pembuluh darah bertindak-balas untuk bekerja lebih cepat mengalirkan darah ke seluruh tubuh sebagai untuk menormalkan suhu tubuh, kerana bertemu suhu panas dalam tubuh dengan air sejuk air wuduk. Samasa itu juga darah mengalir ke kawasan muka, kedua tangan dan tapak kaki dengan sangat lancar.

- Air wuduk dapat menyedut darah-darah kotor dan membuangnya keluar tubuh melalui bulu-bulu halus yang tumbuh di sekitar kulit.

Ketika aliran darah mengalir ke seluruh tubuh, termasuk pada bahagian kulit, maka kelenjar peluh langsung bekerja menyedut darah-darah kotor dan membuangnya keluar tubuh melalui bulu-bulu halus yang tumbuh dni sekitar kulit.Walau tidak nampak pada pandangan mata, mungkin inilah rahsianya kenapa kita disunahkan membasuh tiga kali pada setiap anggota wuduk. Kelihatan kulit sekitar wajah dan lain anggota wuduk nampak cantik dan putih berseri sehingga penuaan boleh dihindarkan.

- Air wuduk dapat menyegarkan berbagai organ yang ada di wajah dan menjadi cerah.

Berkumur juga akan menyegarkan. Membasuh wajah dan kedua tangan sampai siku, serta kedua kaki memberikan manfaat untuk menghilangkan debu-debu dan pelbagai bakteria, apalagi dengan membersihkan badan dari peluh dan kotoran lainnya yang
Justeru, amalan berikut elok dilakukan agar kita membersihkan anggota secara zahir dan batin semasa berwuduk. Pertama, semasa membersihkan kedua belah tangan, doa berikut dibaca: “Ya Allah, aku memohon padamu kebahagian dan keberkatan , aku berlindung dengan Engkau daripada kecelakaan dan kebinasaan.”


Ketika berkumur, doa berikut pula dibaca: “Ya Allah, tolonglah aku untuk membaca kitab-Mu dan memperbanyakkan zikir kepada-Mu.”

Apabila memasukkan air ke rongga hidung, baca: “Ya Allah, temukanlah untukku bau-bauan syurga-Mu dan aku berlindung dengan Engkau dari bahaya neraka.”

Semasa meratakan air ke seluruh kawasan wuduk muka, doa berikut pula dibaca dengan penuh pengharapan: “Ya Allah, putihkanlah mukaku dengan Nur Engkau dan janganlah Engkau hitamkan mukaku dengan kegelapan.”

Tatkala membasuh tangan sebelah kanan sehingga ke siku, baca: Ya Allah, berikanlah buku catatan amalku pada tangan kananku dan hitungkanlah amalanku dengan hisab yang mudah.” Sebaik-baiknya sampaikan air hingga ke pangkal lengan.

Selepas itu, disusuli dengan tangan kiri lalu membaca doa: “Ya Allah, aku berlindung dengan Engkau daripada buku catatan amalku diberikan pada tangan kiriku atau dari belakangku.”

Ketika membasuh kepala, doa berikut dibaca: “Ya Allah, dengan rahmat Engkau, turunkanlah kepadaku keberkatan-Mu, naungkanlah aku di bawah naungan Arasy-Mu. Ya Allah, lindungilah rambut dan kulitku dari api neraka.”

Semasa membersihkan telinga, doakan agar: “Ya Allah, jadikanlah aku sebahagian dari mereka yang mendengar perkataan yang baik dan perdengarkanlah kepadaku seruan penyeru syurga bersama-sama orang yang baik.”

Kemudian Imam Al-Ghazali menyarankan agar kita menyapu leher dengan air berpandukan sabda Rasulullah s.a.w. yang berbunyi, “Menyapu leher adalah menyelamatkan dari belenggu (rantai) api neraka pada hari kiamat.” Doa semasa membasuh leher adalah: “Ya Allah, lepaskanlah leherku dari api neraka dan aku berlindung dengan Engkau daripada rantai dan belenggu api neraka.”

Akhir sekali ketika membasuh kedua-dua kaki, doakan agar: “Ya Allah, tetapkanlah kakiku di atas titian shirath dan aku berlindung dengan Engkau daripada tergelincirnya kakiku dari titian shirath.”

Justeru, amalan berikut elok dilakukan agar kita membersihkan anggota secara zahir dan batin semasa berwuduk. Pertama, semasa membersihkan kedua belah tangan, doa berikut dibaca: “Ya Allah, aku memohon padamu kebahagian dan keberkatan , aku berlindung dengan Engkau daripada kecelakaan dan kebinasaan.”
Ketika berkumur, doa berikut pula dibaca: “Ya Allah, tolonglah aku untuk membaca kitab-Mu dan memperbanyakkan zikir kepada-Mu.”

Apabila memasukkan air ke rongga hidung, baca: “Ya Allah, temukanlah untukku bau-bauan syurga-Mu dan aku berlindung dengan Engkau dari bahaya neraka.”

Semasa meratakan air ke seluruh kawasan wuduk muka, doa berikut pula dibaca dengan penuh pengharapan: “Ya Allah, putihkanlah mukaku dengan Nur Engkau dan janganlah Engkau hitamkan mukaku dengan kegelapan.”

Tatkala membasuh tangan sebelah kanan sehingga ke siku, baca: Ya Allah, berikanlah buku catatan amalku pada tangan kananku dan hitungkanlah amalanku dengan hisab yang mudah.” Sebaik-baiknya sampaikan air hingga ke pangkal lengan.

Selepas itu, disusuli dengan tangan kiri lalu membaca doa: “Ya Allah, aku berlindung dengan Engkau daripada buku catatan amalku diberikan pada tangan kiriku atau dari belakangku.”

Ketika membasuh kepala, doa berikut dibaca: “Ya Allah, dengan rahmat Engkau, turunkanlah kepadaku keberkatan-Mu, naungkanlah aku di bawah naungan Arasy-Mu. Ya Allah, lindungilah rambut dan kulitku dari api neraka.”

Semasa membersihkan telinga, doakan agar: “Ya Allah, jadikanlah aku sebahagian dari mereka yang mendengar perkataan yang baik dan perdengarkanlah kepadaku seruan penyeru syurga bersama-sama orang yang baik.”

Kemudian Imam Al-Ghazali menyarankan agar kita menyapu leher dengan air berpandukan sabda Rasulullah s.a.w. yang berbunyi, “Menyapu leher adalah menyelamatkan dari belenggu (rantai) api neraka pada hari kiamat.” Doa semasa membasuh leher adalah: “Ya Allah, lepaskanlah leherku dari api neraka dan aku berlindung dengan Engkau daripada rantai dan belenggu api neraka.”

Akhir sekali ketika membasuh kedua-dua kaki, doakan agar: “Ya Allah, tetapkanlah kakiku di atas titian shirath dan aku berlindung dengan Engkau daripada tergelincirnya kakiku dari titian shirath.”
Ketika berkumur, doa berikut pula dibaca: “Ya Allah, tolonglah aku untuk membaca kitab-Mu dan memperbanyakkan zikir kepada-Mu.”
Apabila memasukkan air ke rongga hidung, baca: “Ya Allah, temukanlah untukku bau-bauan syurga-Mu dan aku berlindung dengan Engkau dari bahaya neraka.”

Semasa meratakan air ke seluruh kawasan wuduk muka, doa berikut pula dibaca dengan penuh pengharapan: “Ya Allah, putihkanlah mukaku dengan Nur Engkau dan janganlah Engkau hitamkan mukaku dengan kegelapan.”

Tatkala membasuh tangan sebelah kanan sehingga ke siku, baca: Ya Allah, berikanlah buku catatan amalku pada tangan kananku dan hitungkanlah amalanku dengan hisab yang mudah.” Sebaik-baiknya sampaikan air hingga ke pangkal lengan.

Selepas itu, disusuli dengan tangan kiri lalu membaca doa: “Ya Allah, aku berlindung dengan Engkau daripada buku catatan amalku diberikan pada tangan kiriku atau dari belakangku.”

Ketika membasuh kepala, doa berikut dibaca: “Ya Allah, dengan rahmat Engkau, turunkanlah kepadaku keberkatan-Mu, naungkanlah aku di bawah naungan Arasy-Mu. Ya Allah, lindungilah rambut dan kulitku dari api neraka.”

Semasa membersihkan telinga, doakan agar: “Ya Allah, jadikanlah aku sebahagian dari mereka yang mendengar perkataan yang baik dan perdengarkanlah kepadaku seruan penyeru syurga bersama-sama orang yang baik.”

Kemudian Imam Al-Ghazali menyarankan agar kita menyapu leher dengan air berpandukan sabda Rasulullah s.a.w. yang berbunyi, “Menyapu leher adalah menyelamatkan dari belenggu (rantai) api neraka pada hari kiamat.” Doa semasa membasuh leher adalah: “Ya Allah, lepaskanlah leherku dari api neraka dan aku berlindung dengan Engkau daripada rantai dan belenggu api neraka.”

Akhir sekali ketika membasuh kedua-dua kaki, doakan agar: “Ya Allah, tetapkanlah kakiku di atas titian shirath dan aku berlindung dengan Engkau daripada tergelincirnya kakiku dari titian shirath.”
Apabila memasukkan air ke rongga hidung, baca: “Ya Allah, temukanlah untukku bau-bauan syurga-Mu dan aku berlindung dengan Engkau dari bahaya neraka.”
Semasa meratakan air ke seluruh kawasan wuduk muka, doa berikut pula dibaca dengan penuh pengharapan: “Ya Allah, putihkanlah mukaku dengan Nur Engkau dan janganlah Engkau hitamkan mukaku dengan kegelapan.”

Tatkala membasuh tangan sebelah kanan sehingga ke siku, baca: Ya Allah, berikanlah buku catatan amalku pada tangan kananku dan hitungkanlah amalanku dengan hisab yang mudah.” Sebaik-baiknya sampaikan air hingga ke pangkal lengan.

Selepas itu, disusuli dengan tangan kiri lalu membaca doa: “Ya Allah, aku berlindung dengan Engkau daripada buku catatan amalku diberikan pada tangan kiriku atau dari belakangku.”

Ketika membasuh kepala, doa berikut dibaca: “Ya Allah, dengan rahmat Engkau, turunkanlah kepadaku keberkatan-Mu, naungkanlah aku di bawah naungan Arasy-Mu. Ya Allah, lindungilah rambut dan kulitku dari api neraka.”

Semasa membersihkan telinga, doakan agar: “Ya Allah, jadikanlah aku sebahagian dari mereka yang mendengar perkataan yang baik dan perdengarkanlah kepadaku seruan penyeru syurga bersama-sama orang yang baik.”

Kemudian Imam Al-Ghazali menyarankan agar kita menyapu leher dengan air berpandukan sabda Rasulullah s.a.w. yang berbunyi, “Menyapu leher adalah menyelamatkan dari belenggu (rantai) api neraka pada hari kiamat.” Doa semasa membasuh leher adalah: “Ya Allah, lepaskanlah leherku dari api neraka dan aku berlindung dengan Engkau daripada rantai dan belenggu api neraka.”

Akhir sekali ketika membasuh kedua-dua kaki, doakan agar: “Ya Allah, tetapkanlah kakiku di atas titian shirath dan aku berlindung dengan Engkau daripada tergelincirnya kakiku dari titian shirath.”
Semasa meratakan air ke seluruh kawasan wuduk muka, doa berikut pula dibaca dengan penuh pengharapan: “Ya Allah, putihkanlah mukaku dengan Nur Engkau dan janganlah Engkau hitamkan mukaku dengan kegelapan.”
Tatkala membasuh tangan sebelah kanan sehingga ke siku, baca: Ya Allah, berikanlah buku catatan amalku pada tangan kananku dan hitungkanlah amalanku dengan hisab yang mudah.” Sebaik-baiknya sampaikan air hingga ke pangkal lengan.

Selepas itu, disusuli dengan tangan kiri lalu membaca doa: “Ya Allah, aku berlindung dengan Engkau daripada buku catatan amalku diberikan pada tangan kiriku atau dari belakangku.”

Ketika membasuh kepala, doa berikut dibaca: “Ya Allah, dengan rahmat Engkau, turunkanlah kepadaku keberkatan-Mu, naungkanlah aku di bawah naungan Arasy-Mu. Ya Allah, lindungilah rambut dan kulitku dari api neraka.”

Semasa membersihkan telinga, doakan agar: “Ya Allah, jadikanlah aku sebahagian dari mereka yang mendengar perkataan yang baik dan perdengarkanlah kepadaku seruan penyeru syurga bersama-sama orang yang baik.”

Kemudian Imam Al-Ghazali menyarankan agar kita menyapu leher dengan air berpandukan sabda Rasulullah s.a.w. yang berbunyi, “Menyapu leher adalah menyelamatkan dari belenggu (rantai) api neraka pada hari kiamat.” Doa semasa membasuh leher adalah: “Ya Allah, lepaskanlah leherku dari api neraka dan aku berlindung dengan Engkau daripada rantai dan belenggu api neraka.”

Akhir sekali ketika membasuh kedua-dua kaki, doakan agar: “Ya Allah, tetapkanlah kakiku di atas titian shirath dan aku berlindung dengan Engkau daripada tergelincirnya kakiku dari titian shirath.”
Tatkala membasuh tangan sebelah kanan sehingga ke siku, baca: Ya Allah, berikanlah buku catatan amalku pada tangan kananku dan hitungkanlah amalanku dengan hisab yang mudah.” Sebaik-baiknya sampaikan air hingga ke pangkal lengan.
Selepas itu, disusuli dengan tangan kiri lalu membaca doa: “Ya Allah, aku berlindung dengan Engkau daripada buku catatan amalku diberikan pada tangan kiriku atau dari belakangku.”

Ketika membasuh kepala, doa berikut dibaca: “Ya Allah, dengan rahmat Engkau, turunkanlah kepadaku keberkatan-Mu, naungkanlah aku di bawah naungan Arasy-Mu. Ya Allah, lindungilah rambut dan kulitku dari api neraka.”

Semasa membersihkan telinga, doakan agar: “Ya Allah, jadikanlah aku sebahagian dari mereka yang mendengar perkataan yang baik dan perdengarkanlah kepadaku seruan penyeru syurga bersama-sama orang yang baik.”

Kemudian Imam Al-Ghazali menyarankan agar kita menyapu leher dengan air berpandukan sabda Rasulullah s.a.w. yang berbunyi, “Menyapu leher adalah menyelamatkan dari belenggu (rantai) api neraka pada hari kiamat.” Doa semasa membasuh leher adalah: “Ya Allah, lepaskanlah leherku dari api neraka dan aku berlindung dengan Engkau daripada rantai dan belenggu api neraka.”

Akhir sekali ketika membasuh kedua-dua kaki, doakan agar: “Ya Allah, tetapkanlah kakiku di atas titian shirath dan aku berlindung dengan Engkau daripada tergelincirnya kakiku dari titian shirath.”
Selepas itu, disusuli dengan tangan kiri lalu membaca doa: “Ya Allah, aku berlindung dengan Engkau daripada buku catatan amalku diberikan pada tangan kiriku atau dari belakangku.”
Ketika membasuh kepala, doa berikut dibaca: “Ya Allah, dengan rahmat Engkau, turunkanlah kepadaku keberkatan-Mu, naungkanlah aku di bawah naungan Arasy-Mu. Ya Allah, lindungilah rambut dan kulitku dari api neraka.”

Semasa membersihkan telinga, doakan agar: “Ya Allah, jadikanlah aku sebahagian dari mereka yang mendengar perkataan yang baik dan perdengarkanlah kepadaku seruan penyeru syurga bersama-sama orang yang baik.”

Kemudian Imam Al-Ghazali menyarankan agar kita menyapu leher dengan air berpandukan sabda Rasulullah s.a.w. yang berbunyi, “Menyapu leher adalah menyelamatkan dari belenggu (rantai) api neraka pada hari kiamat.” Doa semasa membasuh leher adalah: “Ya Allah, lepaskanlah leherku dari api neraka dan aku berlindung dengan Engkau daripada rantai dan belenggu api neraka.”

Akhir sekali ketika membasuh kedua-dua kaki, doakan agar: “Ya Allah, tetapkanlah kakiku di atas titian shirath dan aku berlindung dengan Engkau daripada tergelincirnya kakiku dari titian shirath.”
Ketika membasuh kepala, doa berikut dibaca: “Ya Allah, dengan rahmat Engkau, turunkanlah kepadaku keberkatan-Mu, naungkanlah aku di bawah naungan Arasy-Mu. Ya Allah, lindungilah rambut dan kulitku dari api neraka.”
Semasa membersihkan telinga, doakan agar: “Ya Allah, jadikanlah aku sebahagian dari mereka yang mendengar perkataan yang baik dan perdengarkanlah kepadaku seruan penyeru syurga bersama-sama orang yang baik.”

Kemudian Imam Al-Ghazali menyarankan agar kita menyapu leher dengan air berpandukan sabda Rasulullah s.a.w. yang berbunyi, “Menyapu leher adalah menyelamatkan dari belenggu (rantai) api neraka pada hari kiamat.” Doa semasa membasuh leher adalah: “Ya Allah, lepaskanlah leherku dari api neraka dan aku berlindung dengan Engkau daripada rantai dan belenggu api neraka.”

Akhir sekali ketika membasuh kedua-dua kaki, doakan agar: “Ya Allah, tetapkanlah kakiku di atas titian shirath dan aku berlindung dengan Engkau daripada tergelincirnya kakiku dari titian shirath.”
Semasa membersihkan telinga, doakan agar: “Ya Allah, jadikanlah aku sebahagian dari mereka yang mendengar perkataan yang baik dan perdengarkanlah kepadaku seruan penyeru syurga bersama-sama orang yang baik.”
Kemudian Imam Al-Ghazali menyarankan agar kita menyapu leher dengan air berpandukan sabda Rasulullah s.a.w. yang berbunyi, “Menyapu leher adalah menyelamatkan dari belenggu (rantai) api neraka pada hari kiamat.” Doa semasa membasuh leher adalah: “Ya Allah, lepaskanlah leherku dari api neraka dan aku berlindung dengan Engkau daripada rantai dan belenggu api neraka.”

Akhir sekali ketika membasuh kedua-dua kaki, doakan agar: “Ya Allah, tetapkanlah kakiku di atas titian shirath dan aku berlindung dengan Engkau daripada tergelincirnya kakiku dari titian shirath.”
Kemudian Imam Al-Ghazali menyarankan agar kita menyapu leher dengan air berpandukan sabda Rasulullah s.a.w. yang berbunyi, “Menyapu leher adalah menyelamatkan dari belenggu (rantai) api neraka pada hari kiamat.” Doa semasa membasuh leher adalah: “Ya Allah, lepaskanlah leherku dari api neraka dan aku berlindung dengan Engkau daripada rantai dan belenggu api neraka.”
Akhir sekali ketika membasuh kedua-dua kaki, doakan agar: “Ya Allah, tetapkanlah kakiku di atas titian shirath dan aku berlindung dengan Engkau daripada tergelincirnya kakiku dari titian shirath.”
Akhir sekali ketika membasuh kedua-dua kaki, doakan agar: “Ya Allah, tetapkanlah kakiku di atas titian shirath dan aku berlindung dengan Engkau daripada tergelincirnya kakiku dari titian shirath.”



Berbagai sumber

Thursday, October 11, 2012

Kelebihan air yang di Doa



Air adalah sumber utama kepada semua benda hidup. Asal kepada wujudnya hidupan di muka bumi ini juga bermula dari air.Allah berfirman: “Tidakkah orang-orang kafir mengetahui bahawa langit dan bumi adalah keduanya bertaut (bersatu), lalu Kami belahkan keduanya? Kami jadikan tiap-tiap yang hidup dari air. Tidakkah mereka percaya?”. (Surah Al-Anbiya:30)


Aura Berseri
Jika air yang dibaca zikir mampu mengeluarkan aura berseri pada wajah, maka begitu juga sebaliknya. Air yang dibiarkan terdedah dengan bunyi-bunyian lagu rancak yang tidak berfaedah akan memburukkan molekul-molekul air tersebut. Paten air tidak akan serasi dan bentuknya akan merubah kepada imej yang negatif.
Oleh yang demikian, secara logiknya, air yang memiliki molekul yang buruk akan memberi kesan yang tidak baik kepada si peminum seperti mana air bermolekul indah memberi kesan sempurna kepada peminumnya. Dalam erti kata lain, air yang tidak dibaca bismillah, tidak akan dapat memancarkan keserian wajah pada si peminum, bahkan mungkin menjadikan orang lain tidak suka untuk melihat wajahnya setelah meneguk air yang tidak dibacakan puji-pujian ke atas Allah padanya.


KAJIAN SAINTIS JEPUN MENGENAI MOLEKUL AIRDr. Masaru Emoto, seorang saintis Jepun menulis dalam karyanya yang cukup terkenal berjudul “The True Power Of Water” menyatakan bahawa air boleh “mendengar” kata-kata, “membaca” tulisan, dan “mengerti” serta “merekod” ucapan seperti pita magnetik atau cakera padat. Semakin kuat konsentrasi pengucap, semakin jelas pesanan tercetak di dalam air. Ketika dibacakan doa untuk kesembuhan penyakit di depan sebotol air maka terakam imej.
Semasa di suatu seminar yang rata–ratanya dihadiri oleh bukan Islam, Prof. Masaru Emoto menunjukkan beberapa molekul air yang buruk rupanya. Kemudian yang terakhir beliau menunjukkan molekul-molekul air yang begitu indah, berbentuk kristal yang bercabang-cabang dan berkilauan. Beliau kemudiannya bertanya kepada hadirin tentang molekul air tersebut. Hadirin senyap. Dengan yakinnya seorang peserta seminar dari Malaysia bangun dan berkata “Itu molekul air zam-zam, air yang paling mulia”. Prof. Emoto menggangguk dan berkata “Saya tidak pasti sama ada itu adalah air yang paling mulia atau tidak tetapi memang benar itu adalah molekul air zam-zam”. Dr. Emoto akhirnya mengelilingi dunia melakukan percubaan dengan air di Swiss, Berlin, Perancis, Palestin, dan ia kemudian diundang ke Markas Besar PBB di New York untuk membentangkan hasil penemuannya pada bulan Mac 2005 lalu. Ternyata air boleh ”mendengar” kata-kata, “membaca” tulisan, dan boleh “mengerti” pesanan.
Di dalam bukunya iaitu “The Hidden Message in Water”, Dr. Masaru Emoto menghuraikan bahawa air mempunyai sifat yang boleh merakam pesanan, seperti pita magnetik atau compact disk. Semakin kuat konsentrasi yang diberikan oleh pemberi pesanan (contoh pembaca doa perubatan menggunakan air) maka akan semakin kuat dan berkesan rakaman yang dirakamkan pada molekul air berkenaan. Maka air itu boleh memindahkan pesanan tadi melalui molekul air yang lain.
Persidangan Air Sedunia baru-baru ini di salah sebuah Universiti di Malaysia membuktikan segala fakta tentang air. Sewaktu persidangan itu, air dari merata dunia diambil dan diperiksa akan “kehebatannya“. Kamera berfrekuensi tinggi berjarak jauh digunakan untuk melihat akan gambaran yang terjadi kepada air yang sedang di uji itu. Maka air dari Sungai Ganges dan juga termasuk Air Zam-Zam diuji dan dikenal pasti. Sesuatu yang nyata adalah Air Zam-Zam sahajalah air yang begitu kukuh dalam merakam segala perubahan pada kadar gelombang alam semesta ini dan strukturnya begitu kukuh (segi tiga). Keunikan Air Zam-Zam ini juga adalahstrukturnya tidak berubah, ia tidak akan terjejas di dalam apa sekali pun tekanan yang sedang diberikan padanya. Ia tetap utuh sehinggakan seorang Professor dari Jepun memeluk agama Islam kerana keunikan Air Zam-Zam yang beliau ketahui hanya ada di Kaabah. Lagi satu kehebatan air Zam-Zam ini adalah ia sahaja didapati boleh merakam dengan tepat gelombang warna alam yang sering bertukar pada waktu-waktu yang tertentu.
Air dan cecair merupakan antara agen penyimpanan memori dan mampu menyimpan sesuatu gelombang ataupun frekuensi dari sumber tenaga luar misalnya frekuensi daripada bacaan doa seseorang.


Berbagai sumber

Friday, October 5, 2012

Asal usul zikir Subhanallah,Alhamdulillah,Laillahaillallah,Allahhu akbar dan Wala khaula wala quwata illah billah.


Asal usul zikir Subhanallah,Alhamdulillah,Laillahaillallah,Allahhu akbar dan Wala khaula wala quwata illah billah.

SUBHANALLAH....Ibnu Abas ra berkata:" Ketika ALLAH SWT menjadikan Arasy,dan menyuruh malaikat memikulnya tetapi para malaikat tidak berupaya memikulnya kerana amat berat lalu ALLAH SWT menyeru para malaikat membaca kalimah "SUBHANALLAH"dan arasy itu terasa ringan untuk dipikul dan sejak hari itu para malaikat sentiasa menyebut kalimah "SUBHANALLAH".
ALHAMDULLILAH... Ibnu Abas ra berkata:" Apabila ALLAH SWT menjadikan Adam as mula mula yang terkeluar dari mulut
Adam as ialah bersin maka ALLAH SWT mengilhamkan kepada Adam as membaca "ALHAMDULLILAH" dan ALLAH SWT
membalasnya " YARHAMUKKA RABBUKA" yang bermaksud "kerana rahmat itu AKU menjadikan kamu." 
LAILLAHA ILLAHA ILLALLAH .... Dan apabila ALLAH SWT mengutuskan nabi Nuh as di mana kaum Nabi Nuh adalah kaum
pertama yang menyembah berhala lalu ALLAH SWT mewahyukan kepada Nabi nuh supaya menyeru kaumnya untuk bertaubat.
ALLAH SWT menyuruh Nabi Nuh memberitahu kaumnya supaya sentiasa mencari keredhan ALLAH SWT dengan menyebut kalimah
"LAILLAHA ILLAHA ILLALLAH"
ALLAHU AKHBAR ....Apabila terutusnya nabi Ibrahim as dan terjadinya peristiwa korban yang mana ALLAH SWT telah menebus anak nabi Ibrahim as
dengan seekor kambing,atas rasa yang teramat gembira atas nikmat yang dikurniakan nabi Ibrahim as menyebut "ALLAHU AKHBAR".

Berkata para malaikat :"Inilah kalimah yang keempat yang terbesar dan sungguh baik.Kemudian malaikat mengabungkan keempat kalimah itu dan
di sebut "SUBHANALLAH WALHAMDULLILAH WALAA ILAAHA WALLAHU AKHBAR"

Ketika malaikat Jibril menceritakan kisah ini kepada rasulullah saw baginda merasa kagum dan terus membaca:
"LAA HAULA WALA QUWWATA ILLAH BILLAHIL ALIYIEL AZIEM"

Kemudian Malaikat Jibril as berkata :" Gabungkanlah keempat empat kalimah ini supaya menjadi...
SUBHANALLAH WALHAMDULLILAH WALA ILAAHA ILLALLAH WALLAHU AKHBAR WALA HAULA QUWWATA ILLAH BILLAHIL ALIYIL AZIEM".



berbagai sumber