Saturday, December 24, 2011

Rawatan Islam dan holistik



Rawatan alternatif kaedah Islam dan holistik ini bukan sahaja berperanan sebagai satu bentuk kesinambungan usaha rawatan moden malah menjadi pelengkap dalam menilai dan menyelesaikan masalah sesuatu penyakit. Rawatan ini bukan sahaja sebagai langkah reaktif yang bertindak untuk mengubati penyakit sahaja malah bertindak preventif dan proaktif yaitu menilai aspek menyeluruh dari segi sebab penyakit, langkah pencegahan dan sebagainya.

Holistik dan Menyeluruh
Pendekatan secara holistik ini adalah satu cara penyelesaian untuk jangka panjang. Sebagai contoh, sekiranya seseorang itu mendapat penyakit yang disebabkan kuman yang dibawa oleh lalat, kita tidak hanya merawat penyakit tersebut dan mencari punca penyakit itu. Punca jangkitan disini adalah kuman yang datang dari lalat. Pendekatan moden hanya memberi penawar penyakit dan pembunuh kuman serta lalat sebagai reaksi jangkitan itu. Tetapi dalam holistik, kita turut menilai sebab kehadiran lalat membawa penyakit itu. Lalat itu kemungkinan datang dari longgokan sampah terbiar yang berada dikawasan tempat pesakit menginap.
Sekiranya sampah tersebut dialihkan atau dibersihkan, maka masalah lalat itu akan berakhir. Contoh ini walaupun tidak dapat memberi gambaran yang lebih tepat berkenaan pendekatan prenventif dan proaktif dalam holistik tetapi jelas untuk difahami peranannya sebagai satu rawatan alternatif selain rawatan moden.

Gaya Hidup Sihat dan Harmoni.
Islam bukan sekadar agama atau kepercayaan kepada Tuhan yang Esa dan Muhammad Pesuruh Allah tetapi menjadi tunjang dalam setiap aspek kehidupan. Bidang dan ilmu perubatan sama ada moden, alternatif atau tradisional termasuk dalam Islam. Islam adalah gaya kehidupan yang menaja keamanan dan keharmonian. Islam menyarankan kita mencintai diri sendiri, keluarga dan orang lain.

Gaya kehidupan yang sihat ini merangkumi cara pemakanan, pergaulan, pemikiran, kerohanian dan sebagainya. Semua gaya hidup yang baik dan sihat ini disarankan oleh semua orang, semua kaum, semua agama dan semua kepercayaan. Bagaimanapun, panduan yang digunakan dalam islam untuk menilai dan menentukan standard gaya hidup yang baik dan harmoni itu berdasarkan Al Quran dan ‘Role Model‘ Muhammad Pesuruh Allah. Gaya hidup yang baik dan sihat adalah satu usaha menurut Islam berhubung kait dengan keyakinan dan kepercayaan bahawa menjaga diri, fizikal, mental dan spiritual adalah tanggungjawab setiap individu.

Tanggungjawab ini bukan sahaja tanggungjawab umum sebagai seorang manusia didunia tetapi juga sebagai amanah dari Pencipta manusia dan alam semesta ini. Pencipta manusia ini telah mencipta akal manusia dan alam semulajadi. Hubungan antara Pencipta, Manusia dan Alam termasuk dalam satu sistem. Alam dan manusia ini boleh berusaha bantu membantu tetapi hanya Pencipta yang akan mengizinkan, memperbaiki, menguruskan dan memudahkannya.

Perawat bukanlah yang menyembuhkan penyakit, bukan juga teknologi dan ubat penawar yang menyembuhkan. Tugas perawat menggunakan pelbagai kaedah rawatan yang terbaik adalah untuk bersama – sama membantu memohon keampunan dan rahmat dari Allah, tuhan pencipta. Adalah salah sekiranya perawat meminta pertolongan dari kuasa alam atau kuasa ghaib selain dari Allah, tuhan pencipta manusia dan alam.

Kaedah Islam bukan hanya menggunakan pendekatan secara fizikal dan mental, tetapi turut mencari penyelesaian melalui aspek kerohanian. Dewasa ini, banyak pendekatan motivasi mempraktikkan aspek ini yang dikenali sebagai Spiritual Intelligence – SQ, selain menyentuh aspek Mental – IQ dan Emotional Intelligence – EQ. Gabungan pendekatan tersebut dikenali sebagai ESQ.

Terapi Informasi
Selain itu, rawatan kaedah islam juga mengamalkan terapi secara informasi (Information Therapy) yang menggabungkan bacaan doa, zikir, bacaan Al Quran, tazkirah dan motivasi dalam rawatan. Sebahagian dari anda mungkin terfikir adakah logik jika anda telah disahkan oleh doktor mendapat barah hati setelah sekian lama batuk berdarah terus mendapat rawatan hospital tetapi pada masa yang sama ingin mencuba rawatan alternatif lain yang hanya menggunakan bacaan doa?

Sesungguhnya asas perubatan ini adalah bermula dari keyakinan. Keyakinan itu bukan sahaja melalui minda atau akal, tetapi dari  dalam hati. Setiap manusia dianugerahkan kuasa ajaib yang dapat menakluki bumi ini dan berbeza dengan makhluk lain. Kuasa ini adalah akal atau minda kita. Kuasa pada minda kita ini mampu untuk menguasai pergerakan sistem badan kita sendiri.


sumber
seiringsyariat wordpress
  



Wednesday, December 14, 2011

Memahami sejarah tentang sihir serta gangguan jin



Sejak kebelakangan ini saya banyak menerima kes-kes yang melibatkan sihir dan ada diantaranya saya juga di sihir berulang kali dari puak-puak dukun hitam juga serangan dari jin-jin perantaraan sihir,kepada Allah saya berlindung juga bertawakal dalam mengatasinya namun masih ada diantaranya golongan yang terlebih cerdik pandai dalam menafikan fenomena sebergini dan ada pula terlalu meletakkan pergantungan kepada perawat-perawat.Suka saya ingatkan letakkanlah pergantungan sepenuhnya kepada Allah dalam menghadapi ujiannya yang mana baik dan buruk itu dari Allah,yang mana Allah mungkin mahu kita lebih lagi mendekatkan diri kepadanya yang mana mungkin satu ketika kita lalai juga lupa kepadanya dan adakalanya juga ianya kifarah di atas dosa-dosa yang telah kita lakukan.Lakukan segala amalan juga pengisian rohani secara istiqamah dan bukan pula hanya bila kita di timpa masalah ataupun sakit.Bila senang kita lupa padanya dan apabila susah barulah kita mahu ke tikar sejadah,Allah itu tidak zalim melainkan manusia itu yang menzalimi dirinya sendiri wallahuallam.
Sebelum membicarakan lebih lanjut mengenai perkara ini, ada beberapa perkara yang perlu dijelaskan terlebih dahulu. Satu dilema berlaku masyarakat natijah daripada mazhab moden yang dibawa oleh golongan intelektual hasil didikan sekularasi barat, mengatakan perkara-perkara spiritual seperti sihir, jin, syaitan dan gangguannya adalah halusinasi akibat keletihan atau pun masalah mental akibat tekanan berterusan. Ini kerana tiada bukti2 sainstifik bagi membuktikan dakwaan perkara-perkara ini. Sebagai orang yang memahami bidang sainstifik, sepatutnya mereka lebih faham bahawa sains itu adalah satu cabang ilmu hasil daripada kajian.
Penyelidikan dan pembangunan dalam sains berlaku sejak dari tamadun dahulu hingga ke hari ini dan ia tak terhenti selagi manusia masih hidup atas muka bumi ini. Oleh itu ilmu sains hari ini bukanlah suatu yang muktamad, masih ada banyak perkara yang cuba diterokai, difahami dan dipelajari. Jadi janganlah mereka seperti orang bongkak yang terlalu ujub dengan kelebihan ilmu yang diperolehi hingga peringkat universiti.

Firman Allah SWT :
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ
وَلَوْ أَنَّمَا فِي الْأَرْضِ مِن شَجَرَةٍ أَقْلَامٌ وَالْبَحْرُ يَمُدُّهُ مِن بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ مَّا نَفِدَتْ كَلِمَاتُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
“Dan seandainya pohon-pohon di bumi menjadi pena dan laut (menjadi tinta), ditambahkan kepadanya tujuh laut (lagi) sesudah (kering)nya, niscaya tidak akan habis-habisnya (dituliskan) kalimat Allah. Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.” – Al-Luqman  : 27.


SEJARAH SIHIR

Sihir telah difirmankan oleh Allah s.w.t. di dalam kitab suci Al Quran di mana ia wujud sejak zaman Nabi Sulaiman dan kisah itu dijelaskan dalam surah al-Baqarah, ayat 102, di mana syaitan menggunakan ilmu sihir yang akibatnya jelas membahayakan umat manusia untuk diajarkan kepada tukang tilik. 
Sihir adalah kesepakatan atau perjanjian antara tukang sihir dengan syaitan dengan syarat si tukang sihir harus melakukan perbuatan2 haram dan syirik sebagai imbalan dari bantuan dan kepatuhan syaitan kepadanya.

Dalil wujudnya sihir

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ

وَاتَّبَعُواْ مَا تَتْلُواْ الشَّيَاطِينُ عَلَى مُلْكِ سُلَيْمَانَ وَمَا كَفَرَ سُلَيْمَانُ وَلَـكِنَّ الشَّيْاطِينَ كَفَرُواْ يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَمَا أُنزِلَ عَلَى الْمَلَكَيْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ وَمَا يُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّى يَقُولاَ إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلاَ تَكْفُرْ فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا يُفَرِّقُونَ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ وَزَوْجِهِ وَمَا هُم بِضَآرِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللّهِ وَيَتَعَلَّمُونَ مَا يَضُرُّهُمْ وَلاَ يَنفَعُهُمْ وَلَقَدْ عَلِمُواْ لَمَنِ اشْتَرَاهُ مَا لَهُ فِي الآخِرَةِ مِنْ خَلاَقٍ وَلَبِئْسَ مَا شَرَوْاْ بِهِ أَنفُسَهُمْ لَوْ كَانُواْ يَعْلَمُونَ

Dan mereka mengikuti apa yang dibaca oleh syaitan-syaitan pada masa kerajaan Sulaiman (dan mereka mengatakan bahwa Sulaiman itu mengerjakan sihir), padahal Sulaiman tidak kafir (tidak mengerjakan sihir), hanya syaitan-syaitan lah yang kafir (mengerjakan sihir). Mereka mengajarkan sihir kepada manusia dan apa yang diturunkan kepada dua orang malaikat di negeri Babil yaitu Harut dan Marut, sedang keduanya tidak mengajarkan (sesuatu) kepada seorangpun sebelum mengatakan: “Sesungguhnya kami hanya cobaan (bagimu), sebab itu janganlah kamu kafir”. Maka mereka mempelajari dari kedua malaikat itu apa yang dengan sihir itu, mereka dapat menceraikan antara seorang (suami) dengan isterinya. Dan mereka itu (ahli sihir) tidak memberi mudharat dengan sihirnya kepada seorangpun, kecuali dengan izin Allah. Dan mereka mempelajari sesuatu yang tidak memberi mudharat kepadanya dan tidak memberi manfaat. Demi, sesungguhnya mereka telah meyakini bahwa barangsiapa yang menukarnya (kitab Allah) dengan sihir itu, tiadalah baginya keuntungan di akhirat, dan amat jahatlah perbuatan mereka menjual dirinya dengan sihir, kalau mereka mengetahui. Al-Baqaroh : 102.


Sihir juga ada diriwayatkan di zaman Nabi s.a.w.
ADAKAH NABI PERNAH TERKENA SIHIR

Persoalan ini telah menjadi pertikaian para ulama Islam. Maka dalam hal ini kita merujuk kepada Hadis Sahih riwayat Bukhari dan Muslim yang bermaksud:

Dari Aisyah: "Nabi pernah disihirkan sehinggalah Baginda menyangkakan bahawa ia telah mendatangi mereka (isteri-isteri) sedangkan ia tidak mendatangi mereka" (Bukhari dan Muslim)

Ulama-ulama yang menafikan hal ini memberi alasan bahawa ini merupakan sesuatu yang mengaibkan martabat Ar-Rasul s.a.w., akan tetapi menurut Qadhi Iyadh, katanya"(kejadian sihir) ini tidak mencacatkan kebenaran Baginda kerana telah ijmak bahawa Nabi dipelihara dari sudut itu. Cuma yang berlaku hanyalah di bidang yang harus berlaku di atasnya, di bidang duniawi semata-mata".Juga Qadhi "Iyadh menegaskan: "Dan sihir adalah merupakan satu daripada penyakit penyakit".

Dengan ini jelas bahawa adalah tidak mustahil bagi seseorang itu ditimpa penyakit yang disebabkan oleh sihir, akan tetapi hendaklah diingat bahawa ia berlaku atas keizinan Allah s.w.t. Sihir adalah sejenis ilmu yang dikuasai oleh golongan jin dan syaitan. Oleh itu bagi manusia yang mengamalkan ilmu bererti mereka akan memperalatkan dan bekerjasama dengan syaitan bagi tujuan-tujuan tersebut

 
Pertamanya Dalil ayat Al-Quran boleh buat Penawar ialah, ketika nabi Muhammad disihir. Ayat yang digunakan untuk mengubat sihir ialah surah -Al-Alaq dan An-Nas.. Kenapa Nabi tidak mohon terus kepada Allah untuk pulihkan sakitnya… kerana Nabi mahu mengajar kita supaya berubat dan ikhtiar.. bukan hanya bermohon serta berserah  pada Allah..
Al-quran itu sendiri adalah penawar, maka carilah penawar didalamnya.

Jin dan Syaitan


Kadang-kadang masalah juga bila orang cerdik terlebih cerdik, mereka beranggapan syaitan dan jin adalah perkara tahyul atau kurafat. Mungkin sebab itu mereka menganggap syaitan, jin dan iblis itu adalah suatu imiginasi dari halusinasi disebabkan oleh keletihan dan stress. Hairan juga orang seperti ini mengucapkan dua kalimah syahadah, mendirikan solat, berpuasa, berzakat dan mengerjakan haji, tetapi memegang iktikad mazhab moden barat seperti ini? Terlalu banyak dalil mengenai kewujudan syaitan, jin dan iblis dalam Al-Quran dan Hadis.  Antaranya.


Firman Allah SWT:

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ

وَأَنَّهُ كَانَ رِجَالٌ مِّنَ الْإِنسِ يَعُوذُونَ بِرِجَالٍ مِّنَ الْجِنِّ فَزَادُوهُمْ رَهَقًا

Dan bahwasanya ada beberapa orang laki-laki di antara manusia meminta perlindungan kepada beberapa laki-laki di antara jin, maka jin-jin itu menambah bagi mereka dosa dan kesalahan. Al-Jin:6.

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ وَمَن يَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَكَا مِنكُم مِّنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَكِنَّ اللَّهَ يُزَكِّي مَن يَشَاء وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ

Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengikuti langkah- langkah syaitan. Barangsiapa yang mengikuti langkah-langkah syaitan, maka sesungguhnya syaitan itu menyuruh mengerjakan perbuatan yang keji dan yang mungkar. Sekiranya tidaklah karena kurnia Allah dan rahmat-Nya kepada kamu sekalian, niscaya tidak seorangpun dari kamu bersih (dari perbuatan-perbuatan keji dan mungkar itu) selama-lamanya, tetapi Allah membersihkan siapa yang dikehendaki-Nya. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. An-Nur:21.


Kesimpulan terhadap mazhab moden barat mengenai sihir, jin, syaitan dan iblis yang mengatakan ia adalah satu halusinasi, sebenarnya pengikut mazhab moden barat ini yang sedang berhalusinasi dengan egoistik dan tidak berpijak di dunia yang nyata.

Saka juga merujuk kepada jin atau syaitan yang kononnya mengikat perjanjian seseorang manusia atau lebih tepat jika dikatakan orang itu yang sebenarnya membuat perjanjian dengan jin atau syaitan dengan menjadikan seluruh keturunannya korban kesesatannya. Misalnya seorang moyang telah mengikat perjanjian dengan jin atau syaitan untuk sesuatu tujuan, jin dan syaitan ini akan diturunkan ke anak, cucu serta keturunannya setelah ia mati.Ada juga saka yang tidak aggresif, tidak memaksa anak-cucu serta keturunan itu menerimanya. Ia mungkin tinggal bersama mana2 keluarga yang lebih disenanginya atau sekadar memerhati dari jauh.
Apa yang ingin kita bincangkan di sini adalah masalah sihir dan juga gangguan jin dan syaitan, termasuk syaitan manusia. Jika mengikut teori atau falsafah moden barat itu, maka kepada mereka yang menderita akibat gangguan sihir serta jin yang dilakukan oleh tukang2 sihir, mereka akan kebuntuan dan terpaksa menanggung derita hingga ke akhir hayat.


Pesakit atau mangsa mungkin berputus harap kepada Allah SWT atau mungkin juga akan melemahkan akidah atau seterusnya dalam kes yang lebih teruk, ia akan merosakkan akidah pesakit atau mangsa. Seolah-olah syaitan si tukang sihir itu berkuasa dan bebas melakukan apa sahaja kejahatan atas muka bumi ini, atau dalam kata lain syaitan si tukang sihir ini amat berkuasa dan kejahatannya amat digeruni atas muka bumi. Mungkin sebab inilah yang menyebabkan ada sesetengah golongan dalam masyarakat yang takutkan jin/hantu lebih daripada takutkan Allah SWT. Atau mungkin juga berlaku, mangsa mendapatkan bantuan tukang sihir lain atau mempelajari dan melakukan sihir sendiri untuk serangan balas atau balas dendam. Dalam istilah “sihir lawan sihir”, kedua-duanya murtad dan rosak akidah dan syaitanlah yang menang.


TANDA-TANDA TERKENA SIHIR

Tanda-tanda gejala sihir begitu banyak, antaranya:-

1.Seseorang yang baru berkahwin tidak mempunyai nafsu terhadap isterinya.

2.Seseorang itu merasa kadangkala terlalu panas dan kadangkala terlalu sejuk sehingga ia sanggup " meminum air yang mendidih.

3.Suami dan isteri yang tiba-tiba sahaja merasa tidak aman, benci-membenci antara satu dengan lain walaupun sebelumnya mereka sangat berkasih-sayang.

4.Kebiasaannya gejala penyakit yang disebabkan oleh sihir lebih menonjol sewaktu senja.

5.Juga banyak dari penyakit-penyakit baik fizikal atau kejiwaan yang tidak dapat disahkan puncanya oleh doctor-doktor yang pakar.


CARA MENGHADAPI SIHIR

Orang-orang yang beriman dengan Allah mempunyai banyak kelebihan di dalam menghadapi sihir. Pertamanya mereka mempunyai tempat pergantungan dan tempat berlindung yang Maha Kuat lagi Maha Perkasa iaitu Allah "Azza Wajalla. Imam Ibnu Qaiyim telah berkata, "Ubat yang paling bermanfaat untuk penyakit sihir ialah Al Adahihiyah Al Ailahiyah (penawar Ketuhanan) iaitu dengan banyak berzikir, membaca Al-Quran dan berdoa.

Seseorang yang beriman itu menganggap bahawa sihir yang menimpanya sebagai satu ujian dari Allah. Sekiranya ia melalui ujian ini dengan cara yang betul sepertimana yang dikehendaki oleh Allah maka Insya Allah bertambahlah imannya. Kaifiat penghadang sihir ini seperti yang diamalkan oleh Rasulullah s.a.w. telahpun dijelaskan di dalam tajuk Tibb Nabawi.

Orang-orang yang beriman hendaklah meyakini bahawa kuasa Allah s.w.t. mengatasi segala-galanya baik yang ada di langit mahupun yang ada di bumi dan bahawa interaksi dengan Ayat-Ayat Allah (Al-Quran) itu sebesar-besar penawar; oleh itu mereka tidak perlu berubat dengan cara-cara yang memudaratkan aqidah seseorang seperti dengan berlindung dengan jin dan syaitan melalui perantaraan bomoh atau dukun dan jin-jin yang tidak beramal dengan petunjuk Allah s.w.t. 


RASUKAN

Satu lagi cirri-ciri sihir ini ialah yang menyebabkan si penghidap dirasuk oleh satu kuasa hingga tidak sedarkan diri, mungkin menjerit-jerit, meronta-ronta dan lain-lain. Kuasa di sebalik kejadian itu ialah daripada golongan jin dan syaitan. Imam At-Tabrani telah meriwayatkan hadis dengan asnad yang Hassan bahawa Nabi s.a.w. bersabda yang maksudnya:

"Jin itu tiga golongan, satu golongan yang mempunyai sayap yang boleh terbang di angkasa, satu golongan berupa ular dan satu lagi golongan yang bertempat dan berpindah".

Di dalam Al-Quran juga disebut jin dalam bangsa-bangsa yang disebut jin, ifrit dan syaitan. Bangsa-bangsa jin yang memegang peranan penting itu amatlah banyak, antaranya:-

1. Iblis - bapa segala jin
2. As Syaitan - syaitan
3. Al Muraddah - peragu (pewas-was)
4. Al Afariit - Ifrit (penipu-penipu)
5. Al A"wan - penolong-penolong (khadam)
6. Al-Ghawasuum- penyelam-penyelam
7. Atthiaruun - penerbang-penerbang
8. Attawabi" - pengikut-pengikut
9. Al Qarna" - pengawan-pengawan
10. Al "Ammar - pemaa"mur-pemaa"mur





Doa pendinding diri





berbagai sumber









Wednesday, December 7, 2011

Jangan Mengharap “Terima Kasih” dari Seseorang.


ALLAH menciptakan para setiap hamba agar selalu mengingat-NYA, dan DIA menganugerahkan rezeki kepada setiap makhluk ciptaan-NYA agar mereka bersyukur kepada-NYA. Namun, mereka justeru ramai yang menyembah dan bersyukur kepada selain DIA.

Tabiat untuk mengingkari, membangkang, dan meremehkan sesuatu kenikmatan adalah penyakit yang umum menimpa jiwa manusia. Kerana itu, anda tidak perlu hairan dan resah apabila mendapatkan mereka mengingkari kebaikan yang pernah anda berikan, mencampakkan budi baik yang telah anda tunjukkan. Lupakan sahaja bakti yang telah anda persembahkan. Bahkan, tidak usah resah apabila mereka sampai memusuhi anda dengan sangat keji dan membenci anda sampai mendarah daging, sebab semua itu mereka lakukan adalah justeru kerana anda telah berbuat baik kepada mereka.

Dan, mereka tidak mencela (ALLAH dan Rasul-NYA) kecuali kerana ALLAH dan Rasul-NYA telah melimpahkan karunia-NYA kepada mereka.
(QS. At-Taubah: 74)

Cuba anda buka kembali catatan dunia tentang perjalanan hidup ini! Dalam salah satu babnya diceritakan: Syahdan, seorang ayah telah memelihara anaknya dengan baik. Ia memberinya makan, pakaian dan minum, mendidiknya hingga menjadi seseorang yang pandai, rela tidak tidur demi anaknya, rela untuk tidak makan asalkan anaknya kenyang, dan bahkan mahu bersusah payah agar anaknya bahagia. Namun apa imbalan seorang anak kepada ayahnya yang telah banyak berkorban untuknya? Ketika sudah kuat tulang-tulangnya, anak itu bagaikan anjing galak yang selalu menggonggong kepada orang tuanya. Ia tidak hanya berani menghina, tetapi juga melecehkan, acuh tak acuh, bongkak dan bersifat durhaka terhadap orang tuanya. Dan semua itu, dia tunjukkan melalui perkataan dan juga tindakan.

Kerana itu, sesiapa sahaja yang kebaikannya diabaikan dan dilecehkan oleh orang-orang yang menyalahi fitrahnya, sudah seharusnya menghadapi semua itu dengan fikiran yang dingin. Dan, ketenangan seperti itu akan mendatangkan balasan pahala dari Dzat Yang Perbendaharaan-NYA yang tidak akan pernah habis dan selalu sirna.

Ajakan ini bukan pula untuk menyuruh anda meninggalkan kebaikan yang telah anda lakukan selama ini, atau agar anda sama sekali tidak berbuat baik kepada orang lain. Ajakan ini hanya ingin, agar anda tidak goyah dan terpengaruh sedikit pun oleh kekejian dan pengingkaran mereka atas semua kebaikan yang telah anda perbuat. Dan janganlah anda pernah bersedih dengan apa sahaja yang mereka perlakukan.

Berbuatlah kebaikan hanya demi ALLAH semata, maka anda akan menguasai keadaan, tidak akan pernah terusik oleh kebencian mereka, dan tidak pernah merasa terancam oleh perlakuan keji mereka. Anda harus beryukur kepada ALLAH kerana dapat berbuat baik  ketika orang-orang di sekitar anda berbuat jahat. Dan, ketahuilah bahawa tangan yang selalu memberi itu lebih baik dari tangan yang sering menerima.

Sesungguhnya kami memberi makanan kepadamu hanyalah untuk mengharapkan keredhaan ALLAH. Kami tidak mengharapkan balasan daripada kamu dan tidak pula (ucapan) terima kasih.
(QS. Al-Insan: 9)

Masih ramai orang berakal yang sering hilang kendali dan menjadi kacau fikirannya saat menghadapi kritikan atau cercaan pedas daripada orang-orang sekitarnya. Terkesan, mereka seolah-olah belum pernah mendengar wahyu ILLAHI yang menjelaskan dengan jelas tentang perilaku golongan manusia yang selalu mengingkari ALLAH. Dalam wahyu itu dikatakan:

Tetapi setelah Kami hilangkan bahaya itu daripadanya, dia (kembali) melalui (jalannya yang sesat), seolah-olah dia tidak pernah berdoa kepada Kami untuk (menghilangkan) bahaya yang telah menimpanya. Begitulah orang-orang yang melampaui batas itu memandang baik apa yang selalu mereka kerjakan.
(QS. Yunus: 12)

Anda tidak perlu terkejut manakala menghadiahkan sebatang pena kepada orang bebal, lalu ia menggunakan pena tersebut untuk menulis cemoohan kepada anda. Dan anda tidak usah terkejut, apabila orang yang anda beri tongkat untuk mengiringi domba gembalaannya justeru akan memukul kepala anda dengan tongkat hadiah daripadamu. Itu semua adalah watak dasar manusia yang selalu mengingkari dan tidak pernah bersyukur kepada Penciptanya sendiri Yang Maha Agung nan Mulia. Begitulah, kepada Tuhannya sahaja mereka berani membangkang dan mengingkari, maka apalagi kepada saya dan juga anda.



Ini bukan sahaja peringatan untuk sahabat-sahabat semuslimku, tetapi juga untuk diri ini yang terlalu banyak kekurangannya.





sumber 
la tahzan

Friday, December 2, 2011

Aurad Asma ul Husna (seminggu)


Agar sesiapa yang mengamalkan memperolehi keinsafan dan kebahagiaan didunia dan diakhirat, amalkanlah aurad asma ul husna ini setiap hari. Aurad ini telah dijadualkan untuk diamalkan setiap hari walaupun tidak secara kesuluruhan. Berikut di kongsikan:

1. Pada hari Isnin, bacalah "Yaa Rahman Yaa Rahim." (Wahai dzat yang pengasih lagi penyayang)


2. Pada hari Selasa, bacalah "Yaa Malikul Quddus". (Wahai Dzat yang Merajai lagi Maha Suci)


3. Pada hari Rabu, bacalah "Yaa Kashiru Yaa Muntahaa". (Wahai Dzat yang Maha Banyak lagi Sempurna)


4. Pada hari Khamis, baca "Yaa 'Aliyyuu Yaa 'Azhiim". (Wahai Dzat yang Luhur lagi Agung)


5. Pada hari Jumaat, bacalah "Yaa Kaafii Yaa Mughnii". (Wahai Dzat yang Maha Cukup lagi Memberi kekayaan)


6. Pada hari Sabtu, bacalah "Yaa Fattahaahu Yaa Razzaq". (Wahai Dzat Pembuka Hati lagi Pemberi Rezeki)


7. Pada hari Ahad, bacalah "Yaa Hayyu Yaa Qayyum". (Wahai dzat yang hidup dan berdiri sendiri)



Amalkan zikir-zikir diatas paling tidak 500 kali sehari. InsyaAllah secara tidak terasa akan memperoleh manfaat yang besar dalam kehidupan sehari-hari wallahuallam.


sumber
dr.lee mind